Dreiging ernstige financiële problemen door sterke stijging energiekosten

Door Natascha van den Berg op 9 juni 2022
PvdA Apeldoorn zet zich sinds vorig jaar actief in met betrekking tot een lokale aanpak van energiearmoede. We hebben formeel en informeel flink gepord om de gemeente in beweging te krijgen. In dit bericht kunt u een samenvatting lezen van onze inspanningen van het afgelopen jaar.
Deze inspanningen zijn beloond en dat maakt ons blij! Begin april kregen de Apeldoornse uitkeringsgerechtigden de €800 energietoeslag overgemaakt, er zijn verschillende laagdrempelige energiebesparingsinitiatieven opgezet en mensen met een smalle beurs kunnen gratis zelftesten en mondmaskers afhalen. Ook is er een digitaal loket geopend voor Apeldoorners met een laag inkomen uit werk, pensioen of ander type uitkering een aanvraag voor de energietoeslag kunnen doen.
Verder berekende het CPB in begin juni 2022 gepubliceerde cijfers dat zo’n 9-15% van alle huishoudens in Nederland in geldnood komen als de prijzen voor energie en brandstof lange tijd hoog blijven.
Een simpel rekensommetje leert ons dat in Apeldoorn met zo’n 74.000 huishoudens, er tussen de 6.600 en 11.100 huishoudens (9-15%) in de financiële problemen kunnen belanden. Uit de jaarstukken van de Gemeente Apeldoorn uit 2021 blijkt dat 8.726 huishoudens gebruik gemaakt hebben van een of meerdere regelingen uit het Sociale Vangnet. Dat betekent in het door CPB minst gunstige scenario van 15% huishoudens in geldnood dat er in 2022/2023 de reële mogelijkheid bestaat dat een additionele 2.400 huishoudens een beroep moeten doen op het Sociale Vangnet.
Tegen deze achtergrond heeft PvdA Apeldoorn de volgende schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W:
1. Hoeveel mensen hebben reeds een aanvraag bij het digitale loket gedaan? Hoeveel aanvragen zijn reeds beoordeeld en goed gekeurd? Hoeveel aanvragen zijn afgekeurd?
2. Begin juni bleek er een technische fout bij het inloggen/aanvragen te zijn – als gevolg van de vele aanmeldingen die binnen kwamen – waardoor men geen aanvraag energietoeslag kon indienen. Is deze technische fout reeds verholpen?
3. Op welke wijze steunt de gemeente Apeldoorn haar inwoners die niet in aanmerking komen voor de energietoeslag omdat hun inkomen te hoog is (of omdat ze niet aan een van de andere voorwaarden voldoen), maar wel in de financiële problemen komen als gevolg van sterk stijgende energiekosten?
4. Op welke wijze steunt de gemeente Apeldoorn haar bijstandsgerechtigden die reeds de 800 euro energietoeslag hebben ontvangen, maar voor wie dit slechts ‘een doekje voor het bloeden’ bleek en als gevolg van de sterk gestegen energiekosten alsnog in de financiële problemen zijn geraakt?
5. Op welke wijze bereidt de gemeente Apeldoorn zich financieel voor op een sterke toename in aanvragen voor voorzieningen vanuit het Sociale Vangnet?
Wij wachten de antwoorden met belangstelling af en zullen u informeren zodra deze bekend zijn.

UPDATE 28 juni 2022: Het college heeft onze vragen beantwoord. Samengevat heeft het college besloten om de inkomenseis te versoepelen om in aanmerking te komen voor de energietoeslag van 800 euro. Dat wil zeggen dat als je inkomen onder de 130% van het sociaal minimum ligt, je voor de toeslag in aanmerking komt (eerder was het tot 120%). Mocht je inkomen hoger zijn en je in de problemen komen als gevolg van bijvoorbeeld een nieuw energiecentrale met veel hogere variabele tarieven, dan belooft de gemeente maatwerk vanuit de individuele bijzondere bijstand. Dit potje geld is ook aan te boren voor degene die de energietoeslag reeds hebben ontvangen, maar waarvoor het niet afdoende blijkt. De gemeente verwijst voor (verdere) ondersteuning en advies hierin naar Centenkwesties, maar u kunt ook altijd contact op nemen met het ombudsteam van PvdA Apeldoorn.

UPDATE 19 augustus 2022: Het kabinet heeft een extra energietoeslag van 500 euro beschikbaar gesteld. PvdA Apeldoorn heeft schriftelijke vragen gesteld wanneer deze toeslag uitbetaald gaat worden. Vanwege de stijgende kosten van het levensonderhoud/inflatie komen steeds minder mensen rond. Lees meer: Noodzaak tot uitbetaling extra energietoeslag is hoog – PvdA Apeldoorn

Natascha van den Berg

Sinds 2015 ben ik werkzaam voor de fractie van PvdA Apeldoorn als fractiemedewerker en draag o.a. verantwoordelijkheid voor social media, nieuwsbrieven en website en ik organiseer werkbezoeken en andere bijeenkomsten. Na de verkiezingen in 2018 ben ik ook fractievertegenwoordiger geworden en woordvoerder voor PvdA tijdens politieke markten van de gemeenteraad. Armoedebeleid, sport, toerisme/natuur en gezinsstad

Meer over Natascha van den Berg