Door Tom Brands op 16 oktober 2016

Lijsttrekkersverkiezing PvdA

De sluitingsdatum van de aanmelding voor het lijsttrekkerschap en daarmee de (officiële) start van de lijsttrekkersverkiezing van de PvdA komt dichterbij. Op dit moment is bekend dat drie partijprominenten zich hebben gemeld om partijleider te worden. Diederik Samsom maakte als eerste kenbaar dat hij door wil en is reeds met zijn campagne Doorknokken gestart. Zeer recent, op zaterdag 8 oktober, was hij in Apeldoorn voor zijn campagne. Inmiddels hebben ook Lodewijk Asscher (zie campagnewebsite Samen Vooruit) en Jacques Monasch (zie website met filmpje) aangegeven zich in de strijd te mengen.

Er volgen er wellicht nog meer… Het gonst natuurlijk al een tijdje van de geruchten wie de Partij van de Arbeid moet leiden tijdens de campagne voor de verkiezingen op 15 maart 2017. En op vrijdag 9 december weten we het. Voor de volledigheid hierbij het overzicht met belangrijke data in aanloop naar de verkiezingen.

• 24 oktober 2016, 10.00 uur: sluiting kandidaatstelling lijsttrekker Tweede Kamerverkiezingen
  • Donderdag 24 november tot donderdag 8 december: Ledenraadpleging lijsttrekker
  • Vrijdag 9 december: bekendmaking uitslag ledenraadpleging
  • Donderdag 22 december: bekendmaking conceptkandidatenlijst
  • 14/15 januari 2017: congres, vaststellen kandidatenlijst en verkiezingsprogramma
  • 15 maart 2017: verkiezingen Tweede Kamer

Het is ons nog niet bekend waar en wanneer de kandidaat lijsttrekkers de komende periode met elkaar in debat gaan. Ik hoop persoonlijk in ieder geval dat het een debat op inhoud wordt en dat het niet teveel gaat over de vorm. Een lijsttrekkersverkiezing is naar mijn mening een mooi instrument om ledendemocratie heel concreet gestalte te geven. En die toename van ledendemocratie binnen de PvdA, die ik toejuich, mag overigens nog verder door ontwikkelen.

Het is goed om het debat over de koers van de partij, transparant en op inhoud te blijven voeren. Zo ben ik bijvoorbeeld benieuwd naar het manifest dat Jacques Monasch binnenkort zal presenteren: De vijandige overname van de samenleving. Naar die inhoud ben ik veel benieuwder dan naar het modder gooien naar de partij(top).  In het artikel waarin het manifest van Jacques Monasch wordt aangekondigd worden diverse rake onderwerpen aangesneden die voeding bieden voor lijsttrekkersdebatten en het gesprek over de koers van de Partij van de Arbeid, op inhoud. En ik hoop dat het vooral over de inhoud en de koers zal gaan de komende periode. Een lijsttrekkersverkiezing zal veel media aandacht krijgen en dat is mooi, maar uiteindelijk hopen we natuurlijk dat het ons een partijleider oplevert die met een sociaaldemocratische koers anno 2017, gedragen door de leden, een mooie uitslag behaalt op 15 maart.

De komende paar weken wordt een boeiende periode. En daarna op naar de campagne.

Tom Brands
Afdelingsvoorzitter PvdA Apeldoorn

Tom Brands

Bekijk hier het profiel van Tom op de website van Waterschap Vallei en Veluwe. Tom (1984) is een geboren en getogen in Apeldoorn en woont samen met zijn vrouw Annemyn in Ugchelen. Groeide op in de wijk De Maten en heeft daarna een aantal jaar in het centrum van Apeldoorn gewoond. Heeft ruimtelijke ordening en