Verkeersveiligheid in Uddel moet beter

Door Natascha van den Berg op 7 oktober 2022

Afgelopen donderdag 6 oktober 2022 was de gemeenteraad op bezoek in Uddel voor een fietstocht in en om het dorp en een politieke bespreking (PMA/Ontmoeting) met Uddelenaren en hun maatschappelijke organisaties, zoals de dorpsraad Uddels Belang, Uddel Samen, de ondernemersvereniging, de kerken, de scholen etc.

Tijdens de fietstocht werden de aanwezige raadsleden (D66, GroenLinks en PvdA) en wethouders door de Uddelse belangenverenigingen en de ambtelijke dienst meegenomen langs verschillende plekken die kenmerkend zijn voor de ontwikkeling van het dorp en de opgave(n) waar het voor staat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan voldoende nieuwe woningen te bouwen en daarvoor bedrijven te verplaatsen naar elders in/om het dorp. Ook zagen we veel verduurzaamde bedrijven en waren we onder de indruk van de diversificatie van bedrijvigheid.

Gedurende de fietstocht en de verschillende stops die we maakten, werden we meerdere keren bijna van de sokken gereden door auto’s, vrachtwagens en trekkers die met harde snelheid over de N310 reden dan wel over de (smalle) wegen in het buitengebied. We vernamen ook dat er jaarlijks meerdere nare verkeersongevallen plaats vinden met dodelijke afloop, dan wel kinderen/volwassenen die hierdoor fysiek/mentaal voor het leven getekend zijn.

Tijdens de politieke bespreking ’s avonds werd de verkeers(on)veiligheid nogmaals expliciet besproken in één van de pitches door de belangenverenigingen. Daarin werd een (onoverzichtelijke) oversteekplaats op de Elspeterweg waar schoolgaande kinderen moeten oversteken, als grootste knelpunt genoemd.

Tegen deze achtergrond heeft de PvdA de volgende vragen over verkeersveiligheid in het dorp:

• Was het college voorafgaand aan de fietstocht en politieke bespreking op de hoogte van de verkeersonveiligheid in het dorp? Zo ja, wat heeft het college tot dusverre ten aanzien van deze problematiek ondernomen? Zo nee, wat is het college voornemens om te ondernemen om deze problematiek aan te pakken? Welk tijdspad heeft men daarbij voor ogen?
  • Is het college op de hoogte van het specifieke probleem van de oversteekplaats op de Elspeterweg? Zo ja, welke oplossing heeft men voor dit grootste verkeersknelpunt in het dorp? Op welke termijn gaat deze oplossing uitgevoerd worden?
  • Heeft het college er weet van dat er verschillende bedrijven aan de kern van het dorp gevestigd zijn die verantwoordelijk zijn voor wel 30 vervoersbewegingen per dag per bedrijf van (zware) vrachtwagens door de dorpskern en langs scholen? Wat is het college voornemens om te doen aan deze problematiek? Verplaatsing van deze bedrijvigheid naar het buitengebied wordt door meerdere belangenverenigingen als oplossingsrichting beschouwd. Deelt het college deze opvatting en welke rol ziet het college voor zichzelf weggelegd om de betrokken partijen te ondersteunen bij het oplossen van dit specifieke probleem?
  • Op welke wijze worden de inwoners en belangenverenigingen in het dorp betrokken bij de (voorgenomen) oplossingen in de verkeersveiligheid?

Wij zien de antwoorden van het college van B&W met belangstelling tegemoet en zullen u van de antwoorden op de hoogte houden.

Update 16 november 2022: het college heeft de vragen beantwoord. U kunt de antwoorden hier lezen. We danken het college hartelijke voor de uitgebreide antwoorden. De verkeersveiligheid in Uddel krijgt flink aandacht via allerlei overleggen tussen de gemeente en de inwoners en ondernemers van Uddel inclusief hun belangenorganisaties. Helaas zien we nog niet direct een actie ontstaan om bijvoorbeeld zo spoedig als mogelijk het grootste verkeersknelpunt (oversteekplaats basisschoolkinderen) aan te pakken. Verder is er tijdens de bespreking van de Meerjaren Programma Begroting (MPB) 2023-2026 een motie aangenomen die actie vraagt middels actieve lobby bij de provincie voor gelden om de N310 veiliger te maken. Dank aan de fractie van Lokaal Apeldoorn voor dit initiatief wat we van harte hebben mede ingediend. We zullen de uitvoering van deze motie in de gaten houden alsmede de verdere uitwerking van o.a. de Vitaliteitsagenda Uddel en andere acties gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid in dit mooie dorp!

Natascha van den Berg

Sinds 2015 ben ik werkzaam voor de fractie van PvdA Apeldoorn als fractiemedewerker en draag o.a. verantwoordelijkheid voor social media, nieuwsbrieven en website en ik organiseer werkbezoeken en andere bijeenkomsten. Na de verkiezingen in 2018 ben ik ook fractievertegenwoordiger geworden en woordvoerder voor PvdA tijdens politieke markten van de gemeenteraad. Armoedebeleid, sport, toerisme/natuur en gezinsstad

Meer over Natascha van den Berg