Uitvoering Apeldoorns armoedebeleid moet beter

Door Natascha van den Berg op 10 juli 2021

De afgelopen jaren heeft PvdA meerdere acties ondernomen om armoede in Apeldoorn onder de aandacht te brengen. Denk bijvoorbeeld aan onze Motie armoederegisseur waarin wij vragen om een specifieke functionaris in te stellen in de gemeente die een spin in het web is wat betreft de vele vrijwilligers en professionele initiatieven die de gemeente rijk is. Maar ook aan de schriftelijke vragen die we stelden over de noodzaak van een corona compensatie. In de Motie armoederegisseur hebben we ook gevraagd om een toegankelijke en overzichtelijke website waar alle informatie voor mensen die leven in armoede bij elkaar staat. In de verschillende reacties die de gemeente gegeven heeft op onze motie en vragen kiest zij ervoor om – ondanks het feit dat de motie unaniem is aangenomen – haar eigen weg te bewandelen en geen regisseur aan te stellen. Ook is de website van Samen055 waar men vol trots naar verwijst als het centrale digitale informatiepunt, nog steeds onoverzichtelijk en pas te bereiken via een veelvoud aan klikjes in plaats van een via Google en voor de hand liggende en eenvoudige zoektermen. Verder is er geen corona compensatie van de gemeente gekomen – met uitzondering van een klein extraatje voor kinderen wat zeer sympathiek is – en verwijst men terug naar de landelijke regelingen.

Kinderen: veel mogelijk, maar onoverzichtelijk

Helaas hebben onze initiatieven dus nog niet geleid tot het ons gewenste resultaat namelijk dat gezinnen die leven in armoede de weg sneller en beter weten te vinden in de veelheid aan mogelijke extra financiële en praktische steun. Er is namelijk echt heel veel mogelijk in onze gemeente en dan vooral voor kinderen via Stichting Leergeld (sporten, fiets, zwemles) en de Speelgoedbank de Schatkist, maar ook via allerlei minder bekende initiatieven zoals uitgestelde vakantiefeestjes en stichting Pepernoot. Als ouders alle mogelijkheden die er in onze gemeente zijn aanboren, dan hoeft een kind dat opgroeit in een gezin in armoede, zich niet achtergesteld te voelen. Het kan zelfs allerlei gratis zomervakantie activiteiten volgen (kooklessen, sporten) en via Stichting Present een vakantiepakket ontvangen met entreekaartjes tot leuke activiteiten zoals zwembad, (indoor)speeltuin en dierentuin. Er is heel veel voor kinderen te krijgen, maar als ouders hun hoofd al vol genoeg hebben met zorgen en pas met veel bellen en surfen tot de juiste informatie en ingangen komen, dan kan het zijn dat ouders niet alles aanboren en een kind als gevolg daarvan een en ander mist.

Volwassenen: nader onderzoek

PvdA zou graag zien dat naast het instellen van een armoederegisseur conform de unaniem aangenomen motie en het advies van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP), er ook meer aandacht zou komen voor sport en cultuur voor volwassenen. Daar waar je kinderen via Stichting Leergeld kunnen sporten, is er voor (jong)volwassenen geen gratis of gesubsidieerde sport mogelijkheid. Het is toch algemeen bekend dat sport en ontspanning – dus ook een stukje cultuur snuiven – bijdraagt aan de fysieke en geestelijke gezondheid van ons allemaal. Wij pleiten er dus voor dat de gemeente Apeldoorn de mogelijkheden gaat onderzoeken dat volwassenen die van weinig moeten rond komen ook deel kunnen nemen aan om sport, spel en cultuur en hiervoor een tegemoetkoming in de kosten krijgen. Wij hebben de gemeente dan ook schriftelijke vragen hierover gesteld.

UPDATE: de vragen zijn door het college beantwoord. Op basis hiervan hebben we in verschillende besprekingen over de kadernota Sport en Bewegen aangegeven dat wij graag zien dat het sport- en beweegaanbod voor minima in Apeldoorn diverser wordt. Zie ook een interview in de Stedendriehoek (pagina A2).

Voor vragen en/of opmerkingen kunt u mailen naar [email protected]

Natascha van den Berg

Sinds 2015 ben ik werkzaam voor de fractie van PvdA Apeldoorn als fractiemedewerker en draag o.a. verantwoordelijkheid voor social media, nieuwsbrieven en website en ik organiseer werkbezoeken en andere bijeenkomsten. Na de verkiezingen in 2018 ben ik ook fractievertegenwoordiger geworden en woordvoerder voor PvdA tijdens politieke markten van de gemeenteraad. Armoedebeleid, sport, toerisme/natuur en gezinsstad

Meer over Natascha van den Berg