Uitdagingen Maatschappelijk Vastgoed

Door Martine Berends op 10 oktober 2020

Het is de laatste jaren voor maatschappelijke organisaties steeds moeilijker om goede, stabiele en betaalbare huisvesting te vinden. De gemeente Apeldoorn heeft de laatste jaren haar vastgoed zoveel mogelijk afgestoten conform de “beleidslijn verkoop maatschappelijk vastgoed 2014”. Om maatschappelijke organisaties te helpen in het behoud van hun vastgoed is in in 2016 de ‘Compensatieregeling Maatschappelijk Vastgoed’ in het leven geroepen. Van deze compensatieregeling is relatief weinig gebruikt gemaakt en de regeling is bij vergadering van 24 september ingetrokken.

De prijs van vastgoed ligt nog steeds erg hoog dus de uitdaging voor Maatschappelijke organisaties lijkt op korte termijn niet minder te worden. Nu beschikt Apeldoorn over een rijke varieteit aan maatschappeljike organisaties die een belangrijke rol spelen in de sociale cohesie binnen onze gemeente en een grote bijdrage leveren aan het welbevinden van onze inwoners.

Dit alles in overweging nemende hebben het CDA en de PvdA de volgende vragen voor het college van B&W:
1. Hoeveel maatschappelijke organisaties hebben, sinds de inwerkingtreding van de beleidslijn verkoop maatschappelijk vastgoed 2014, huisvestingsproblemen gekend (gedwongen moeten verhuizen of zonder huisvesting gezeten)?
2. Welke maatschappelijke organisaties dreigen het komende jaar problemen te krijgen op het gebied van huisvesting?
3. Welk vastgoed van de gemeente Apeldoorn staat leeg welke geschikt (te maken) is voor maatschappelijke organisaties?
4. Heeft het College ook zicht op leegstaand vastgoed, dat niet in gemeentelijk eigendom is, wat geschikt zou kunnen zijn voor maatschappelijke organisaties?
5. Wat kunnen we als gemeente doen om de zoektocht van maatschappelijke organisaties naar passend vastgoed te faciliteren?

Namens de fracties van het CDA en de PvdA,
José Bonenberg-Slagter (CDA) en Martine Berends (PvdA)

Martine Berends

Martine Berends is sinds 2017 actief in de gemeenteraad van Apeldoorn. Daarvoor heeft zij zich 6 jaar ingezet voor de afdeling als secretaris van het bestuur. Martine richt zich met name op de ‘harde portefeuilles’ zoals ruimtelijke ontwikkeling, duurzaamheid, wonen en veiligheid. Namens de PvdA nam zij deel aan de raadswerkgroep Energietransitie. In het dagelijks