Door Chris Schouten op 9 juni 2015

Startnotitie Lokale Educatieve Agenda

Het onderwijs staat voor grote veranderingen: scholen krijgen te maken met minder leerlingen: krimp en staan voor grote uitdagingen (b.v.  verbinding leggen met de jeugdzorg en met de arbeidsmarkt).

Op 21 mei jl. werd in een politieke markt de startnotitie Lokale Educatieve Agenda (LEA) besproken, opgesteld door onderwijsveld (d.w.z. voorschoolse instellingen, primair, speciaal en voortgezet onderwijs, de kleine schoolbesturen)  en gemeente. Hierin is  een gezamenlijke visie neergelegd over het onderwijs in de gemeente Apeldoorn  en  de samenwerking tussen het onderwijsveld en de gemeente. Centrale vraag is: ‘Hoe geven we als gemeente gezamenlijk invulling aan vraagstukken op het gebied van onderwijs en daarbij tevens de verbinding met jeugdzorg?’

Gezamenlijk is een keuze gemaakt voor de thema’s die in een meerjarenuitvoeringsagenda worden opgenomen. Deze uitvoeringsagenda is een document dat richting geeft en waarin is vastgelegd welke resultaten we willen bereiken en wat we daarvoor gaan doen. De startnotitie spreekt daarom bewust over een ontwikkelagenda. Stap voor stap willen de partners de nauwere samenwerking en invulling van de thema’s realiseren (b.v. achterstandsbeleid, integrale kindcentra, aandacht voor techniek, onderwijshuisvesting en –onderhoud, voorkomen schooluitval,  arbeidsparticipatie/ aansluiting onderwijs met arbeidsmarkt, verandering in (V)MBO, HBO in Apeldoorn, passend onderwijs, en jeugdzorg, krimp en onderwijs, leerlingenvervoer, leerplicht). De starnotitie is een opmaat tot de Meerjarenuitvoeringsagenda Educatie, aangeboden aan gemeenteraad:  besluitvorming 17 september 2015. Vnauit de PvdA is aangedrongen om te ‘focussen’, met andere woorden er worden zoveel thema’s genoemd, enige prioritering is op zijn plaats.

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook

Meer over Chris Schouten