Startnotitie Lokale Educatieve Agenda
Het onderwijs staat voor grote veranderingen: scholen krijgen te maken met minder leerlingen: krimp en staan voor grote uitdagingen (b.v. verbinding leggen met de jeugdzorg en met de arbeidsmarkt).
Op 21 mei jl. werd in een politieke markt de startnotitie Lokale Educatieve Agenda (LEA) besproken, opgesteld door onderwijsveld (d.w.z. voorschoolse instellingen, primair, speciaal en voortgezet onderwijs, de kleine schoolbesturen) en gemeente. Hierin is een gezamenlijke visie neergelegd over het onderwijs in de gemeente Apeldoorn en de samenwerking tussen het onderwijsveld en de gemeente. Centrale vraag is: ‘Hoe geven we als gemeente gezamenlijk invulling aan vraagstukken op het gebied van onderwijs en daarbij tevens de verbinding met jeugdzorg?’
Gezamenlijk is een keuze gemaakt voor de thema’s die in een meerjarenuitvoeringsagenda worden opgenomen. Deze uitvoeringsagenda is een document dat richting geeft en waarin is vastgelegd welke resultaten we willen bereiken en wat we daarvoor gaan doen. De startnotitie spreekt daarom bewust over een ontwikkelagenda. Stap voor stap willen de partners de nauwere samenwerking en invulling van de thema’s realiseren (b.v. achterstandsbeleid, integrale kindcentra, aandacht voor techniek, onderwijshuisvesting en –onderhoud, voorkomen schooluitval, arbeidsparticipatie/ aansluiting onderwijs met arbeidsmarkt, verandering in (V)MBO, HBO in Apeldoorn, passend onderwijs, en jeugdzorg, krimp en onderwijs, leerlingenvervoer, leerplicht). De starnotitie is een opmaat tot de Meerjarenuitvoeringsagenda Educatie, aangeboden aan gemeenteraad: besluitvorming 17 september 2015. Vnauit de PvdA is aangedrongen om te ‘focussen’, met andere woorden er worden zoveel thema’s genoemd, enige prioritering is op zijn plaats.