PvdA tegen opening vliegveld Lelystad

Door Chris Schouten op 28 maart 2021

Op 28 maart j.l schreven wij aan het ministerie van LNV dat de fracties van PvdA Apeldoorn, PvdA Epe en Partij voor de Dieren Apeldoorn tegen de opening van het vliegveld Lelystad zijn. Onderstaande brief stuurden we aan minister Schouten.

Geachte mevrouw Schouten,                         Apeldoorn, 28 maart 2021

In uw ontwerpbesluit van 15 februari 2021 geeft u aan voornemens te zijn om aan de N.V. Lelystad Airport, onderdeel van de Royal Schiphol Group NV, een vergunning te verlenen op grond van de Wet Natuurbescherming (WNb) voor het project Exploitatie Luchthaven Lelystad Airport.

Over het Project Lelystad Airport en de voorgenomen opening daarvan voor groot handelsverkeer is al vele jaren ernstig verschil van inzicht. Mede daardoor zijn er momenteel 22 actiegroepen en bewonersgroepen actief in SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen). De Apeldoornse fracties van de Partij van de Arbeid en de Partij voor de Dieren evenals de fractie van de Partij van de Arbeid van Epe onderschrijven de conclusie – en de onderliggende argumentatie – dat Lelystad Airport voor groot vliegverkeer zeer onwenselijk is.

De onderliggende argumentatie resumerend:
• De onderbouwing van de locatie was gebaseerd op verkeerde gegevens.
• Belangrijke rapporten werden de Tweede Kamer onthouden waardoor een goede afweging door de Kamer onmogelijk was.
• Er zijn cruciale fouten gemaakt in rapportages als de MER, onder meer voor geluid.
• Er komt geen einde aan de laagvliegroutes over grote delen van Nederland.
• De economische onderbouwing was onzorgvuldig; veel te optimistisch over banengroei, zonder de negatieve aspecten voor werkgelegenheid in b.v. de toeristische sector op de Veluwe, de milieuschade en waardedaling van huizen mee te rekenen (zie in dit verband de second opinion van MKBA die door bureau Bus en Manshanden is opgesteld).
• Maatschappelijk is het draagvlak voor uitbreiding van vliegverkeer tanende, in verband met milieueffecten en ook vanwege het overvolle luchtruim, waardoor laagvliegroutes onontkoombaar zijn.
• Herijking van de Luchtvaartnota 2020-2050 is noodzakelijk na de coronapandemie; groei mag geen uit- gangspunt meer zijn. Treinverbindingen binnen Europa verdienen de grote voorkeur in de lange-termijn-visie op verkeer en mobiliteit.
• Bescherming van één van onze twee belangrijkste Natura 2000-gebieden in Nederland, de Veluwe, is van nationaal belang.
• In de aanvraag voor de Natuurvergunning, en de daarvoor gebruikte depositieberekeningen, is sprake van fouten en verkeerde uitgangspunten met verregaande consequenties voor mens, natuur en milieu.

In de door SATL ingediende zienswijze op het ontwerpbesluit vergunning Wet natuurbescherming Lelystad Airport wordt aangetoond respectievelijk aannemelijk gemaakt dat emissie- en depositieberekeningen verkeerd zijn gemaakt en dat verschillende uitgangspunten daarbij onjuist waren. Ook verwijzen wij naar de door MOB/SATL ingediende zienswijzen op het ontwerpbesluit vergunning WNb Royal Schiphol Group NV. Daarin wordt aangetoond dat Schiphol onvoldoende stikstofruimte heeft en al helemaal geen overschot, om aan Lelystad Airport over te dragen.

De PvdA- en PvdD-fracties van Apeldoorn en de PvdA-fractie van Epe sluiten zich aan bij de door SATL inge- diende zienswijze tegen uw voornemen om de Natuurvergunning voor Lelystad Airport te verlenen en verzoekt u om de gehele inhoud ervan als hier ingelast en herhaald te beschouwen.

Met vriendelijke groet,

Partij voor de Dieren Apeldoorn

Partij van de Arbeid Epe

Partij van de Arbeid Apeldoorn