PvdA voorstander van Lidl Asselsestraat

Door Natascha van den Berg op 14 september 2021

Tijdens de politieke behandeling van het bestemmingsplan Lidl Asselsestraat op 9 september 2021 gaf de fractie PvdA aan verdeeld te zijn. We vinden het een lastige casus en sluiten ons aan bij de woorden van de portefeuillehouder dat de behandeling van de meeste bestemmingsplannen soepel verloopt en heel af en toe stroever gaat zoals nu (Westpoint werd meerdere malen genoemd). De meeste fracties gaven aan tegen te zijn. Onze fractie is verdeeld.

We hebben geleerd om bestemmingsplannen ruimtelijk te beoordelen en op de volgende punten delen we de zorgen van de meeste collega raadsleden en zijn onze argumenten tegen het bestemmingsplan:
– onduidelijkheid over de interpretatie van de Detailhandelsvisie (is het een solitaire supermarkt of onderdeel van een lintbebouwd winkelgebied)
– zorgen over een onveilige wegsituatie bij laden en lossen op de stoep van de Asselsestraat
– dat de Welstandscommissie en CRK tegen de bouw van de Lidl zijn met hun eigen steekhoudende onderbouwing
– te weinig parkeerruimte

Argumenten voor de bouw van een Lidl hebben wij ook, dat wil zeggen:
– dat de projectontwikkelaar en supermarkt de afgelopen jaren samen met de gemeente en andere belanghebbenden is opgetrokken in haar plannen en de juiste procedures heeft doorlopen

Al met al komt de PvdA tot de conclusie dat een Lidl een waardevolle aanvulling is voor de wijk en dat wij dus voor het bestemmingsplan stemmen wanneer deze voor ligt in de raadsvergadering, waarbij wel de ontwikkelaar meegeven om de veiligheidssituatie rondom laden & lossen en het aantal parkeerplaatsen nog eens onder de loep te houden.

Mocht echter de supermarkt niet op de hoek Asselsestraat-Prinses Beatrixlaan komen, dan hopen we dat op dit perceel een horecagelegenheid komt met een ‘groen’ terras met bomen/parkje/speeltuin, wat past in de stijl en reuring van de Asselsestraat en buurt. We hopen dan tegelijkertijd dat de gemeente zich zal inspannen om voor de Lidl een andere passende plek te vinden in West-Apeldoorn. We menen dat deze supermarkt een aanwinst is voor de buurt.

Natascha van den Berg

Sinds 2015 ben ik werkzaam voor de fractie van PvdA Apeldoorn als fractiemedewerker en draag o.a. verantwoordelijkheid voor social media, nieuwsbrieven en website en ik organiseer werkbezoeken en andere bijeenkomsten. Na de verkiezingen in 2018 ben ik ook fractievertegenwoordiger geworden en woordvoerder voor PvdA tijdens politieke markten van de gemeenteraad. Armoedebeleid, sport, toerisme/natuur en gezinsstad

Meer over Natascha van den Berg