PvdA en Wij Apeldoorn willen gratis toiletpas in Apeldoorn

Door Chris Schouten op 3 augustus 2023

In Nederland ervaren ongeveer 3,5 miljoen mensen, jong en oud, een vorm van darm- en/of blaasproblemen. In de gemeente Apeldoorn zijn dit er mogelijk al snel meer dan 10.000. Zij moeten vaak vanwege een ziekte plotseling naar het toilet. Als er geen toilet beschikbaar is, dan is het kwaad zo geschied. Lees ook: https://nos.nl/artikel/2251331-actief-plasbeleid-nodig-voor-miljoenen-nederlanders-met-plasprobleem

De Gemeente Apeldoorn is actief bezig met het scheppen van openbare en opengestelde toiletten (b.v. in de fietsenstallingen). Zie hier een overzicht van de mogelijkheden: https://www.apeldoorn-binnenstad.nl/openbare-toiletten

In aanvulling hierop vragen wij aandacht voor het volgende.

Soms moet iemand plotseling naar de toilet. Als je dan bij een bedrijf vraagt: “mag ik even naar de WC?”,  dan wordt er soms wel, maar soms ook niet goed op gereageerd: “wij hebben geen WC” of “het openbare toilet is over 500 meter aan uw linkerhand”. Voor mensen zonder darm- en/of blaasproblemen wellicht geen probleem, voor mensen die een medische conditie hebben wel. Een (officieel) pasje waarop staat dat je om medische redenen soms snel van een toilet gebruik moet maken zou dan een uitkomst kunnen bieden. NB. Ook van niet-openbare of niet- opengestelde toiletten. Het pasje is er, maar weinig weten het, en weinig weten hoe er mee om te gaan.

De stichting Medisch Toiletpas heeft een gepersonaliseerde medische toiletpas ontwikkeld die het tegen een bepaalde (kost)prijs aanbiedt.Ook het bedrijf Coloplast heeft een dergelijke gepersonaliseerde toiletpas ontwikkeld specifiek voor mensen met Multiple Sclerose (MS); dit bedrijf biedt deze pas momenteel gratis aan mensen met MS aan. Het tonen van een dergelijke pas kan uitkomst bieden, maar biedt helaas geen garanties. Te weinig mensen weten nog van het bestaan van een toiletpas af. Dat is een probleem, want daardoor heeft het tonen van de toiletpas regelmatig niet het gewenste effect*.

Gezien de omvang van de darm- en blaasproblematiek en de onbekendheid van de toiletpas hebben PvdA en Wij Apeldoorn de volgende vragen voor het college van B&W:

1. Is het college op de hoogte van de omvang vandarm- en/of blaasproblemen bij inwoners van de gemeente Apeldoorn?
2. Is het college bekend met het bestaan van de toiletpas?
3. Ziet het college de toiletpas als een aanvullend middel in het kader van het inclusiebeleid in het algemeen en het bieden van oplossingen voor mensen met darm- en/of blaasproblemenin het bijzonder? (NB. Een toiletpas zou in beginsel het gebruik maken van elke toilet mogelijk moeten maken.)
a. Zo ja, is het college bereid actief bekendheid te geven aan het bestaan van de toiletpas, de betekenis en de werking ervan en hoe deze aan te vragen?
b. Zo nee, waarom niet?
4. Is het college bereid deze toiletpas gratis beschikbaar te stellen, zoals nu b.v. de invalidenkaart voor parkeren? Zo niet, is het college bereid om eventuele kosten voor deaanvraag van de toiletpas voor mensen die het niet kunnen betalen voor zijn rekening te nemen (b.v. onder een regeling te laten vallen)?

Wij zien de antwoorden met belangstelling tegemoet en zullen u ervan op de hoogte houden via deze website en onze socials.

* Meer informatie over het effect van een toiletpas leest u hier: https://www.ad.nl/hulst/rianne-heeft-wel-een-toiletpas-maar-wat-als-niemand-er-van-ge-hoord-heeft~ab98c1c4/ en ook https://www.ad.nl/breda/medische-nood-en-snel-gebruik-moeten-maken-van-het-toilet-deze-pas-kan-helpen~a1579028/

UPDATE: de antwoorden op bovenstaande vragen leest u hier. De gemeente Apeldoorn ziet het niet als een kerntaak om een toiletpas gratis beschikbaar te stellen aan inwoners, maar wel om voldoende openbare toiletten beschikbaar te maken. In de overleggen met samenwerkingspartners in de binnenstad en winkelcentra zal de gemeente actief de toiletpas onder de aandacht brengen opdat de bekendheid daarvan zal toenemen bij ondernemers. Ook zal de gemeente de toiletpas onder de aandacht brengen op haar website .

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook

Meer over Chris Schouten