Plassen of niet plassen … ?

Door Chris Schouten op 26 februari 2020

Tezamen met D66 Apeldoorn en GemeenteBelangen dient PvdA Apeldoorn op de raadsvergadering van 12 maart 2020 een motie in met als titel: “Plassen of niet plassen, dat is de vraag!” De kern van ons verzoek aan het college van B&W is dat we meer openbare toiletten in Apeldoorn willen. Dit o.a vanwege de volgende constateringen:

– in Nederland ongeveer 3,5 miljoen mensen een vorm van plasproblemen ervaren;

– dit zowel oude als jonge mensen betreft;

– op 14 juli 2016 het VN-verdrag Handicap in Nederland in werking is getreden;

– dit VN-verdrag  bepaalt dat mensen met een beperking volwaardig, op gelijke voet met anderen, moeten kunnen deelnemen aan de samenleving (ook wel aangeduid met inclusieve samenleving) of anders gezegd mensen met een beperking, net als ieder ander, het recht hebben om zelfstandig te wonen, naar school te gaan, het openbaar vervoer te gebruiken of aan het werk te zijn, ook als de handicap of aandoening incontinentie tot gevolg heeft;

– op de Nationale Plasdag, 19 september 2019, de Continentie Stichting Nederland (CSN) gemeenteraden opriep zich sterk te maken voor een op inclusie gericht toiletbeleid;

– de voorzitter van de CSN, uroloog Prof. Ruud Bosch, hierover het volgende heeft gezegd: ‘’Naar schatting blijft in elke gemeente 1 op de 20 inwoners thuis uit angst voor ‘ongelukjes’ als zij buitenshuis niet snel genoeg een toilet kunnen vinden. Dat betekent in een gemeente van 100.000 inwoners zo’n 5000 ‘thuisblijvers’ en landelijk meer dan 850.000. Die mensen raken hierdoor in een isolement. Gemeenten zijn medeverantwoordelijk voor de uitvoering van het VN-Verdrag. Gemeenteraden kunnen een zet in de goede richting geven.”

– uit een recent gehouden kwalitatief onderzoek door CSN bleek dat onder de 355 gemeenten in Nederland een toenemend aantal gemeenten dit oppakt, maar dat er nog veel gemeenten zijn waar het toiletbeleid tekortschiet of zelfs ontbreekt;

– er op de Apeldoornse website voor openbare toiletten wordt verwezen naar :

• de drie fietsenstallingen, die maar beperkt open zijn;
  • vijf zogeheten Uriliften, i.c. toiletten die ’s avonds uit de grond komen en ’s morgens weer in de grond verdwijnen;

– er echter meer blijken te zijn als we  kennis nemen van de website Hoge Nood, namelijk één (semi-)openbare toilet per 3276 inwoners (2018), dus zo’n 50;

Overwegende dat:

– de gemeente Apeldoorn een inclusieve samenleving wil zijn en daartoe verplicht is een lokale inclusie agenda op te stellen;

– het ontbreken van voldoende openbaar toegankelijke toiletten in winkelcentra en voetgangersgebieden een maatschappelijk probleem is;

– dit onder meer wordt onderstreept in de oprichting van de Toiletalliantie, een samenwerkingsverband van 12 maatschappelijke organisaties, die streeft naar voldoende van deze toiletten voor 2023;

– de gemeente Apeldoorn – in het kader van de uitvoering van het VN-verdrag Handicap en haar streven van het realiseren van een inclusieve samenleving zoals onder meer verwoord in het bestuursakkoord: De kracht van Apeldoorn – ervoor moet zorgen dat ervoldoende openbaar toegankelijke toiletten in winkelcentra en voetgangersgebieden zijn;

– 50 openbaar toegankelijke toiletten in de gemeente Apeldoorn te weinig zijn;

Verzoekt het college uitvoering te geven aan deze motie door:

– conform het pleidooi van de in deze motie genoemde maatschappelijke organisaties in de gemeentelijke regelgeving een norm op te nemen die voorschrijft dat om de 500 meter in winkelcentra en drukke voetgangersgebieden (inclusief de dorpen) een openbaar toegankelijk toilet beschikbaar moet zijn;

– na te gaan of de gemeente Apeldoorn nu voldoet aan deze norm;

– en – indien dit niet het geval is – met een plan van aanpak te komen dat er voor moet zorgen dat de gemeente Apeldoorn voor 2023 voldoet aan de norm.

In afwachting …

Milica Marinkov (GemeenteBelangen)

Ahmet Alkas (D66 Apeldoorn)

Philip de Groot (50plus Apeldoorn)