Over de brug komen met 6,5 ton: een brug te ver

Door Chris Schouten op 9 juli 2022

Op donderdag 7 juli jl. discussieerde de gemeenteraad van Apeldoorn over het voorstel een tijdelijk voetgangersbrug over het kanaal te leggen voor €650.000, vooruitlopend op de realisatie van een permanente brug over een jaar of 5. Deze brug wordt aangelegd om het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering te faciliteren dat zich zal vestigen aan de Wapenrustlaan. In plaats van via de Molenstraat-Centrum te lopen kunnen studenten vanaf het station via deze brug het Kanaal oversteken. Een route die slechts een paar honderd meter korter is dan de route via de Molenstraat-Centrum. Deze tijdelijke brug is helaas niet toegankelijk voor mindervaliden.

Slecht voorstel

Namens de PvdA-fractie mocht ik het woord doen. De PvdA vindt het een slecht voorstel. Als je je oor in de stad te luister legt, dan is zij niet de enige die dat vindt. Het voorstel voedt hen die de overheid zien als een organisatie die verkeerde prioriteiten stelt, belastinggeld inefficiënt besteed en niet luistert naar haar inwoners. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in het raadsvoorstel zelf, onder het kopje 5 Maatschappelijk draagvlak, niets valt te lezen over maatschappelijk draagvlak voor deze tijdelijke brug.

Financieel risico

Menigeen kent de Zweeds-Deense misdaadserie The Bridge. Daarin loopt het niet goed af. Voor deze tijdelijke brug gaat hetzelfde gelden. Immers, we hebben het over een investering – voorlopig – geraamd op €6,5 ton. Het zal de PvdA-fractie niet verbazen dat het straks een miljoen blijkt te kosten. Wij worden in die verwachting gesterkt als we kennisnemen van de risico- en financiële paragraaf waarin staat dat de kosten (nog) hoger zouden kunnen uitvallen.

Aanwending bestemmingsreserve Hoger Onderwijs

Daar komt nog bij, en wij hadden dit niet kunnen bedenken, dat de financiering plaatsvindt door aanwending van een aanzienlijk deel van de bestemmingsreserve Hoger Onderwijs. Bij het besluiten tot de inrichting van deze reserve zal geen raadslid hebben bedacht dat deze reserve zou worden aangewend voor een tijdelijke brug.

“Doe het niet, wees duaal!”

Ik riep de coalitiefracties ten slotte op: Doe het niet, wees duaal!

Het is:

– Niet duurzaam – GroenLinks

– Niet inclusief – SP

– Niet voor Apeldoorners – Lokaal Apeldoorn

– Niet financieel verantwoord – SGP

– Niet verleidelijk – VVD

De oproep had nog een schorsingsverzoek van Lokaal Apeldoorn tot gevolg. Blijkbaar was er toch enige twijfel gezaaid. Uiteindelijk stemde ook deze fractie met de andere coalitiefracties voor dit voorstel.

De coalitie van VVD, Lokaal Apeldoorn, GroenLinks, SP en SGP hield de gelederen gesloten en kreeg zelfs nog een stem van een verdeelde fractie van Gemeentebelangen Apeldoorn. Dit discutabele voorstel werd dus aangenomen met een bijna grootst mogelijke minderheid van de raad tegen. Een eerste lakmoesproef voor hoe coalitie met oppositie in de raad wil samenwerken?

Epiloog

De PvdA staat volledig achter het Centrum van Veiligheid en Digitalisering. Zij juicht de samenwerking toe tussen het brede gezelschap van organisaties, waaronder Universiteit Twente, Hogeschool Saxion, ROC Aventus, Politieacademie, bedrijfsleven en gemeente. De gemeente Apeldoorn is bereid hier fors in te investeren. De PvdA ondersteunt dit, maar wij zijn van mening dat de gemeente Apeldoorn voor een andere aanwending van de – ten minste – €650.000 had moeten besluiten om studenten te verleiden.

Hogeschool Saxion heeft de gemeente Apeldoorn, in de persoon van wethouder Joon, voor het blok gezegd. Gedrag wat men niet verwacht van een samenwerkingspartner.

Verbaasd blijven wij achter over vooral het stemgedrag van GroenLinks en SP.

Het college is over de brug gekomen met 6,5 ton en dat gaat ons een brug te ver!

Chris Schouten, fractievoorzitter PvdA

Update: Bekijk ook dit filmpje van BNNVARA Testcase / Verspillingsmeter van 17 januari 2023 met een interview van ons raadslid Rik Dolje

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook