PvdA wil mogelijkheden Knarrenhof in Apeldoorn verkennen

Door Martine Berends op 2 februari 2024

Op 13 oktober 2022 heeft een ‘In gesprek met de Raad’ plaatsgevonden met de initiatiefgroep Knarrenhof. Zij hebben toegelicht wat dit woonconcept inhoudt omdat zij graag een Knarrenhof in Apeldoorn wilden realiseren.

Knarrenhof is een landelijke stichting met een maatschappelijk doel, namelijk de leeftijdsbestendige bouw van woongroepen voor zelfredzame senioren.  Naast senioren bouwen wij ook voor ouders van gehandicapte kinderen, een meergeneratiehof, een jongerenhof etc. Wij doen dit in grondgebonden of in gestapelde vorm (appartementen). Nieuwbouw of hergebruik is een keuze die we graag aan de bewoners zelf laten. Knarrenhof is voor mensen vanaf 45 jaar en ouder waarbij ook altijd ruimte is voor maximaal twee bewoners onder deze leeftijd.

Sindsdien is het stil gebleven. Recentelijk heeft de initiatiefgroep contact gelegd met een aantal fracties waaronder die van de PvdA. Er hebben zich inmiddels 338 mensen ingeschreven voor een Apeldoorns Knarrenhof. Verhuizen naar een Knarrenhof levert doorstroming op, want juist deze groep Apeldoornerswoont vaak in een té grote woning. Initiatiefgroep Knarrenhof wil dus nog steeds heel graag eenKnarrenhof realiseren in Apeldoorn. Het Rijk staat zeer positief tegenover dit concept en ook in onze eigen woonvisie wordt het Knarrenhof benoemd.

Tegen deze achtergrond heeft de PvdA de volgende vragen over de mogelijkheden voor een Knarrenhof in Apeldoorn:

1) Hoe staat het College tegenover het woonconcept Knarrenhof? Is het college bereid om medewerking te verlenen aan de vestiging van een Knarrenhof in de gemeente Apeldoorn? Zo nee, waarom niet?
2) Zo ja, welke mogelijkheden en welke uitdagingen ziet het College om een Knarrenhof te kunnen realiseren?
3) Zo ja, op welke wijze denkt het College invulling te kunnen geven aan deze mogelijkheden en eventuele uitdagingen te overwinnen?
4) Welke rol ziet het College voor de woningbouwverenigingen bij de realisatie van een Knarrenhof?
5) Heeft het College iets nodig van de Raad om te komen tot de realisatie van een Knarrenhof in Apeldoorn?

Wij zien de antwoorden met belangstelling tegemoet.

Martine Berends​​ – PvdA

Arjan Steenbeek – Lokaal Apeldoorn

Martin Fransen – CDA Apeldoorn

UPDATE maart 2024: het college van B&W heeft onze vragen beantwoord. Uw leest de antwoorden hier. PvdA snapt dat het college partijen gelijk wil behandelen. Gezien het maatschappelijk belang van een Knarrenhof, hadden wij toch gehoopt dat het College bereid zou zijn zich hiervoor meer in te spannen. Wij zullen de ontwikkelingen mbt verdere ontwikkeling van een Knarrenhof volgen en uw op de hoogte houden van de voortgang.

Martine Berends

Martine Berends is sinds 2017 actief in de gemeenteraad van Apeldoorn. Daarvoor heeft zij zich 6 jaar ingezet voor de afdeling als secretaris van het bestuur. Martine richt zich met name op de ‘harde portefeuilles’ zoals ruimtelijke ontwikkeling, duurzaamheid, wonen en veiligheid. Namens de PvdA nam zij deel aan de raadswerkgroep Energietransitie. In het dagelijks

Meer over Martine Berends