Gemeente Apeldoorn moet minimumloon van €14 betalen

Door Natascha van den Berg op 7 februari 2022

PvdA Apeldoorn wil een fatsoenlijk bestaan voor iedere Apeldoorner en dat betekent een dak boven je hoofd, brood op de plank, goede zorg dichtbij huis, goed onderwijs, sport & culturele voorzieningen en een inkomen om dit allemaal te kunnen betalen. Met stijgende prijzen voor boodschappen, energiekosten en andere vaste lasten komen veel werkenden en uitkeringsgerechtigden maar moeilijk rond. Inmiddels is de nieuwe CAO voor Gemeenten van kracht, waarin onder andere het volgende is afgesproken: “Werkgevers hebben met de vakbonden afgesproken extra te investeren in het inkomen van alle medewerkers in de lagere loonschalen. Daarom krijgt vanaf 1 januari 2022 elke medewerker in de gemeentelijke sector een salaris van minimaal € 14 per uur.” Ondertussen is ook te zien dat steeds meer organisaties minimaal € 14 per uur gaan betalen. Een goede en belangrijke stap voor meer bestaanszekerheid.

Tegen deze achtergrond stelt PvdA Apeldoorn de volgende vragen:

1. Op welke plekken in de gemeentelijke organisatie verdienen mensen die direct of indirect in opdracht van de gemeente Apeldoorn werken, minder dan € 14 euro per uur?
  2. Welke afspraken maakt de gemeente Apeldoorn met betrekking tot goed werkgeverschap met bedrijven en organisaties waarmee zij personeel, via bijvoorbeeld aanbesteding en externe inhuur, inzetten? Is onderdeel van deze afspraken dat deze organisaties hun personeel dat werkzaamheden voor de gemeente verricht, minstens € 14 per uur dienen te betalen?

PvdA pleit er voor dat de gemeente Apeldoorn alleen nog maar zaken doet met bedrijven die minimaal €14 per uur betalen aan hun werknemers. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat de gemeente Apeldoorn in al haar aanbestedingen de verplichting opneemt dat het personeel dat via een aanbesteding of externe inhuur voor haar werkt, minimaal € 14 per uur ontvangt.

1. Wat zijn de kosten om bij nieuwe aanbestedingen en externe inhuur waar de gemeente gebruik van maakt, de betrokken werknemers minstens € 14 per uur te betalen?
  2. Is de gemeente bereid bij nieuwe aanbestedingen en andere vormen van externe inhuur te bedingen dat het personeel minstens € 14 per uur betaald krijgt? Zo nee, waarom niet?

We zien de antwoorden met belangstelling tegemoet. We zullen u op de hoogte houden van de antwoorden en eventuele vervolgacties via deze site en onze socials.

Natascha van den Berg

Sinds 2015 ben ik werkzaam voor de fractie van PvdA Apeldoorn als fractiemedewerker en draag o.a. verantwoordelijkheid voor social media, nieuwsbrieven en website en ik organiseer werkbezoeken en andere bijeenkomsten. Na de verkiezingen in 2018 ben ik ook fractievertegenwoordiger geworden en woordvoerder voor PvdA tijdens politieke markten van de gemeenteraad. Armoedebeleid, sport, toerisme/natuur en gezinsstad

Meer over Natascha van den Berg