Geen radio en televisie uitzendingen lokale omroep

Door Martine Berends op 14 juni 2021

Op dit moment zijn er nog geen uitzendingen geweest van de lokale omroep Valouwe Media welke eerder dit jaar is aangewezen om het stokje van RTV Apeldoorn over te nemen voor de komende jaren. RTV Apeldoorn is inmiddels gestopt met uitzenden van TV-uitzendingen en zich gaat beraden over het uitzenden van radio en andere media.

Dat er nu geen radio en TV uitzendingen van de lokale publieke omroep zijn, baart CDA en PvdA ernstige zorgen. Met het oog op het komende verkiezingsjaar is het cruciaal dat we een lokale omroep hebben die functioneert en een goede programmering aanbiedt.
Daarom hebben wij aan u de volgende vragen aan het college van B&W gesteld (wetende dat de aanwijzing van de lokale omroep feitelijk een raadsbevoegdheid is):

1. Vanaf 13 april 2021 heeft Valouwe Media Stichting, na bezwaar van RTV Apeldoorn, de uitzendlicentie voor de lokale omroep in handen. Zo ver wij weten maakt Valouwe Media nog geen radioprogramma’s en TV-uitzendingen. Ook communicatie over nieuwe uitzendingen zijn ons niet bekend. Kan het college aangeven hoe dit kan en wanneer Valouwe voornemens is uit te gaan zenden?
2. Wat is de huidige stand van zaken van de overdracht tussen RTV Apeldoorn en Valouwe Media Stichting?
3. Is het college bereid om nogmaals te bemiddelen tussen RTV Apeldoorn en Valouwe Media Stichting om zo snel mogelijk tot uitzendingen over te gaan?
4. Mocht dat financiële consequenties hebben, is het college dan bereid om dit aan de gemeenteraad voor te leggen?

We wachten de antwoorden af en hopen op zeer spoedige hervatting van uitzendingen van onze lokale omroep.

Wilt u meer lezen over de gunning van de uitzendlicentie en hoe PvdA tegen deze procedure aan kijkt, lees dan hier onze blog uit december 2020.

Martine Berends

Martine Berends is sinds 2017 actief in de gemeenteraad van Apeldoorn. Daarvoor heeft zij zich 6 jaar ingezet voor de afdeling als secretaris van het bestuur. Martine richt zich met name op de ‘harde portefeuilles’ zoals ruimtelijke ontwikkeling, duurzaamheid, wonen en veiligheid. Namens de PvdA nam zij deel aan de raadswerkgroep Energietransitie. In het dagelijks

Meer over Martine Berends