Deltaplan Onderwijs hard nodig in Apeldoorn

Door Chris Schouten op 23 april 2022

Laten we beginnen met de coalitiepartijen – VVD, Lokaal Apeldoorn, GroenLinks, SGP en SP – te complimenteren met de totstandkoming van het coalitieakkoord. Razendsnel hebben de coalitiepartijen dit voor elkaar gekregen. De snelheid is voor onze fractie echter van minder belang dan de inhoud van het akkoord. PvdA concludeert dat de juiste thema’s zijn benoemd. Wij zien veel van onze inbreng in de informatiebesprekingen ook in dit akkoord terug.

Uitgaan van het concept ‘Brede Welvaart’ en de heldere structuur die dit voor dit akkoord oplevert, vinden wij een goede vondst. Op 21 april jl. mocht onze fractievoorzitter na de presentatie van het akkoord, kort een reactie op het akkoord geven. Uitgebreide bespreking door de fracties – vermoedelijk op 19 mei 2022 – zal later de uitvoering ervan ten goede komen.
Actieplan Onderwijs mist in het coalitieakkoord
Een beetje vooruitlopend hierop, de aangekondigde actieplannen voor Armoedebestrijding en voor de Energietransitie juichen wij uiteraard toe. Jammer, vinden wij dat er geen Actieplan Onderwijs is aangekondigd, gezien de problemen die erop dit terrein spelen. Zelf hebben wij tijdens de informatie ingebracht dat er een soort Deltaplan zou moeten komen, in samenwerking met de scholengroepen opgesteld en uitgevoerd.
Wij vertrouwen erop dat de aandacht die deze coalitie wil geven aan de laaggeletterdheid en aan de respijtzorg en mantelzorg ook daadwerkelijk haar vertaling krijgt in investeringen. Investeringen die voor andere thema’s in dit akkoord al in klinkende munt zijn vermeld.
Uiteraard zien wij de uitwerking en uitvoering van alle plannen met belangstelling tegemoet. Maar, zoals een goede Nederlandse uitdrukking luidt: the proof of the pudding is in the eating.
Handen uit de mouwen …
‘Handen uit de mouwen en aan de slag’, de titel van het akkoord die van werklust en van ambitie getuigt. Dit houdt tegelijkertijd echter ook een belofte in, een belofte die wij als PvdA ook maar wat graag in vervulling zien gaan. Wij wensen het nieuwe college veel wijsheid toe.

De PvdA steekt ook haar handen uit de mouwen en reikt de hand, met een positief, constructief-kritische houding. Wij kijken vooruit op een vruchtbare samenwerking, alles in het belang van onze inwoners, en vooral voor diegene die het het hardst nodig hebben.

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook

Meer over Chris Schouten