De regionale energiestrategie: plan voor duurzame energie

Door Martine Berends op 9 november 2020

Zoals de meesten van jullie wel weten staat duurzaamheid tegenwoordig hoog op de agenda, ook bij de PvdA. We moeten zuinig zijn op onze planeet om deze te behouden voor de generaties na ons. Landelijk is afgesproken dat er 35TWh aan duurzame energie lokaal opgewekt moet worden. Om deze taak te vervullen zijn alle gemeenten, waterschappen en provincies ingedeeld in verschillende regio’s. Apeldoorn maakt onderdeel uit van de Cleantech regio, die bestaat uit de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Epe, Heerde,Lochem, Voorst en Zutphen, de waterschappen en de provincie.

De Regionale Energiestrategie (RES) is het plan voor duurzame energie in onze regio. In de RES staat

hoeveel zon- en windenergie onze Cleantech regio tot 2030 kan opwekken en ook welke mogelijkheden we zien na 2030. Ook in de 30 andere regio’s in ons land wordt zo’n RES gemaakt. Het totaal van al deze RES-en moet dus optellen tot een opwek van 35TWh aan duurzame energie.

Het opstellen van de RES is opgedeeld in 4 stappen:

1. Startnotitie (vastgesteld 19-11-2019)
2. Concept RES (oktober 2020)
3. RES 1.0 (juli 2021)
4. RES 2.0 (maart 2023)

Het concept van de RES is eind september/begin oktober besproken in de verschillende gemeenten binnen de Cleantech regio. In de concept RES is uitgegaan van de volgende uitgangspunten:

1. In onze regio zien we grotere kansen op het gebied van zonne-energie dan windenergie.
2. Windmolens plaatsen we liefst zoveel mogelijk langs bestaande (snel)wegen en/of waterwegen.
3. Het landschap is belangrijk. Dat bepaalt mede hoe en waar we duurzame energie opwekken.

Op basis van deze uitgangspunten ziet men in onze regio kans om ruim 1,2 TWh (terawatt uur) elektriciteit op te wekken in 2030. Dat komt neer op in totaal ruim 60 windmolens en bijna 1.000 hectare zonneparken in onze regio. In Apeldoorn gaat de gemeente uit van 20 windmolens en 250 ha zonneparken, in werking uiterlijk 2030. En mogelijk nog 10 windmolens en 250 hectare zonneparken in de periode tot 2050.

Dit zijn flinke aantallen en dit zal dan ook een grote impact hebben op onze omgeving. In de concept RES zijn al een aantal zoekgebieden aangewezen waarin men verwacht deze zonneparken en windmolens te kunnen plaatsen. Het zal u niet verbazen dat er veel onrust is ontstaan in deze gebieden.

Nu ligt de bevoegdheid om de concept RES vast te stellen bij de verschillende Colleges maar als Raad konden wij wel onze zienswijze meegeven welke meegenomen zal worden in de uitwerking van de RES 1.0.  In Apeldoorn hebben we ook de inwoners de kans gegeven om hun mening te geven op het concept en van deze mogelijkheid hebben veel mensen gebruik gemaakt. Mensen maken zich grote zorgen over wat een windmolen of zonnepark in hun omgeving zal gaan betekenen. Een veelgehoorde klacht was dat mensen het gevoel hebben niet gehoord te zijn in dit proces.

Dit is voor de PvdA Apeldoorn een heel belangrijk punt. We zijn ons er bewust van dat mensen over het algemeen niet vrolijk worden van plaatsing van een windmolen of zonnepark in de omgeving van hun woning. Hoe we dit ook verder oppakken, dit zal niet volledig te voorkomen zijn. En de overgang naar duurzame energie is wel ontzettend belangrijk. Het is dus een continue afweging van belangen. De belangen van onze inwoners, de natuur, de kosten, de duurzaamheidsopgave, technische mogelijkheden etc. Het is geen eenvoudige opgave en het zal ergens pijn gaan doen. Daarom is het ontzettend belangrijk om inwoners mee te nemen in dit proces, de mogelijkheid te bieden om mee te denken over inpassing en terug te koppelen wat er is gedaan met de input die is geleverd.  Deze transparantie is in het proces tot nu toe niet voldoende geweest. Daarom heeft de PvdA samen met een groot aantal andere partijen een motie ingediend waarin we de Cleantech regio oproepen om een zienswijzennota op te stellen waarin zowel de zienswijzen van de inwoners als die van de Raad wordt voorzien van commentaar. In de zienswijzennota moet duidelijk worden aan welke verzoeken wel en niet tegemoet wordt gekomen met daarbij een duidelijke motivatie. We zullen het echt niet iedereen naar de zin kunnen maken, helaas zullen er altijd compromissen gesloten moeten worden, maar we zijn wel verantwoording aan onze inwoners verschuldigd. We moeten uitleggen waarom we de dingen doen die we doen en oor en oog hebben voor de bezwaren van de mensen die het treft.

Mocht u meer willen weten over de concept RES, dan kunt u de stukken hier vinden:

Martine Berends

Martine Berends is sinds 2017 actief in de gemeenteraad van Apeldoorn. Daarvoor heeft zij zich 6 jaar ingezet voor de afdeling als secretaris van het bestuur. Martine richt zich met name op de ‘harde portefeuilles’ zoals ruimtelijke ontwikkeling, duurzaamheid, wonen en veiligheid. Namens de PvdA nam zij deel aan de raadswerkgroep Energietransitie. In het dagelijks

Meer over Martine Berends