Coulance gevraagd bij uitvoering nieuwe wetgeving aflossing schuldsanering

Door Natascha van den Berg op 20 juni 2023

Per 1 juli 2023 wordt de aflostermijn van schuldsaneringstrajecten via de gemeente en de rechter gehalveerd naar 18 maanden. “Zodoende lossen mensen hun schulden sneller af en kunnen meer mensen een schuldhulpverleningstraject starten. Naar verwachting verlaagt dit de drempel tot schuldhulpverlening.” Dit kunnen we lezen in een recent bericht op de site van de Rijksoverheid.

In relatie hiertoe heeft PvdA Apeldoorn enkele schriftelijke vragen aan het college van B&W gesteld.
1) De aankondiging van bovenstaande halvering van aflostermijn zou mogelijk een ongewenst effect met zich mee brengen dat de afgelopen maanden – sinds de aankondiging van deze halvering op 7 februari jl. – minder mensen zich aangemeld hebben bij de gemeente voor schuldhulpverlening uit angst nog vast te zitten aan de oude regeling van 36 maanden aflossing. Lees ook:

Is er sprake van een ongewenst effect in Apeldoorn dat het aantal aanmeldingen voor schuldhulpverlening is afgenomen? In lijn hiervan, verwacht u dat het aantal aanmeldingen na 1 juli a.s sterk zal stijgen?
2) Wat zijn uw plannen met betrekking tot de inwoners die reeds in een minnelijk schuldsaneringstraject zitten? Moeten zij alsnog hun 36 maanden vol maken? Of wordt hun aflostermijn alsnog gehalveerd of zelfs beëindigd de schuldsanering zodra deze 18 maanden heeft geduurd?
3) Is er sprake van een overgangsregeling voor inwoners die zich bij u gemeld hebben voor schuldsanering sinds de aankondiging van 7 februari jl?

Wij zien de antwoorden met belangstelling tegemoet en houden u op de hoogte van de beantwoording.

UPDATE: de antwoorden op de vragen zijn binnen en geven aan dat de gemeente werkt aan een overgangsregeling voor inwoners die sinds de aankondiging van de halvering van het aflossingstermijn op 7 februari 2023 zijn gestart met een MNSP. Daar is PvdA Apeldoorn erg blij mee en dankt alle betrokken partijen voor hun coulance in deze.

Natascha van den Berg

Sinds 2015 ben ik werkzaam voor de fractie van PvdA Apeldoorn als fractiemedewerker en draag o.a. verantwoordelijkheid voor social media, nieuwsbrieven en website en ik organiseer werkbezoeken en andere bijeenkomsten. Na de verkiezingen in 2018 ben ik ook fractievertegenwoordiger geworden en woordvoerder voor PvdA tijdens politieke markten van de gemeenteraad. Armoedebeleid, sport, toerisme/natuur en gezinsstad

Meer over Natascha van den Berg