Bestaanszekerheid ligt onder vuur: kloof tussen arm en rijk wordt groter

Door Chris Schouten op 2 februari 2022

De PvdA staat voor bestaanszekerheid voor iedereen. Want iedereen verdient een dak boven zijn hoofd, een goed belegde boterham, goede zorg dicht bij huis, goed onderwijs en betaalbare sport- en culturele voorzieningen.

Wat wij zien is dat die bestaanszekerheid op allerlei terreinen onder vuur ligt. Wij zien een toenemende tweedeling in de samenleving. De rijken worden rijker en de armen worden armer.

Een woning krijgen wordt steeds moeilijker.

Een fatsoenlijk betaalde baan ligt voor velen nog ver weg.

De bezuinigingen op de zorg maken dat niet een ieder de zorg krijgt waarop hij of zij recht heeft.

Toegang tot onderwijs is ongelijk verdeeld.

Niet iedereen kan deelnemen aan de sport- en cultuurmogelijkheden die onze gemeente biedt.

Groeiende intolerantie verdeelt onze inwoners.

Op al die terreinen hebben wij plannen ten einde de kloof tussen arm en rijk te verkleinen.

Wonen is een grondrecht

De PvdA vindt dat wij weer toe moeten naar een echt volkshuisvestingsbeleid, want wonen is een grondrecht. Voor ons moet de focus liggen op bouwen voor die groepen voor wie het verkrijgen van een betaalbare woning moeilijk is. Mensen met een smalle beurs die aangewezen zijn op sociale woningbouw. Voor starters, jongeren en jonge gezinnen. Maar ook voor ouderen die kleiner willen gaan wonen. PvdA is tégen huisjesmelkers die huurwoningen opkopen en
vervolgens voor veel hogere huren weer aanbieden. Wij zijn vóór een
zelfbewoningsplicht. Huizen zijn er om in te wonen, niet voor de winst, dus niet om mee te speculeren.

Verhoging van minimumloon naar €14

Wij staan voor voldoende en fatsoenlijk betaald werk. Meer vast en minder flexwerk. Voor een verhoging van het minimumloon naar €14. De makkelijkste manier om mensen uit de armoede te halen. Ook de gemeente kan als werkgever dit minimumloon toepassen.

En als het even tegenzit, en je geen werk hebt of niet kunt werken, dan moet er een goed sociaal vangnet zijn waarvan je gebruik kunt maken.

Behoud koppeling AOW met minimumloon

Voor vele ouderen is de AOW nog steeds de enige inkomstenbron. De PvdA is voor behoud van de huidige koppeling van de AOW aan het minimumloon behouden. Dus als het minimumloon omhoog gaat, moet ook de AOW automatisch omhoog gaan. De eenvoudigste manier om de koopkracht van ouderen op peil te houden.

Bezuinigingen in de zorg terug draaien

Onze ouderen verdienen de zorg die ze nodig hebben. Zorg die het mogelijk maakt dat ze zo lang mogelijk in hun huis kunnen blijven wonen. Want ons huis, daar is ons thuis. Zorg dicht bij huis dus. Met de toenemende vergrijzing een grote opgave. Want waar haal je straks al dat zorgpersoneel vandaan? Bezuinigingen in de zorg moeten daarom worden terug gedraaid.

Goed onderwijs

Naast toenemende vergrijzing hebben we ook te maken met een toenemende ontgroening. Dus relatief toenemend minder jongeren. In vele gemeenten neemt het aantal schoolgaande jeugd de afgelopen jaren af. Het voortbestaan van scholen is in het geding. De PvdA maakt zich sterk voor behoud van goed primair onderwijs in onze wijken en dorpen. Scholen dragen bij aan de leefbaarheid daar.

Apeldoorn kent veel zogenaamde maakindustrie. Het belang van het VMBO en MBO mogen wij niet onderschatten. Beroepsgericht onderwijs verdient onze hoogste waardering.

Betaalbare sport en cultuur

Sport verbindt en daagt uit. Sport is van groot belang voor onze gezondheid. De PvdA vindt dat deelname aan sport voor iedereen mogelijk moet zijn. Hiervoor moet de gemeente voldoende geld beschikbaar stellen in het bijzonder voor mensen met een smalle beurs. Het liefst zien wij een ruimer aanbod van gratis sporten voor minima.

Wat sport is voor onze fysieke gezondheid zijn kunst en culturele voorzieningen voor onze mentale gezondheid. Kunst en cultuur inspireert, zet aan tot nadenken, zorgt voor ontspanning, maar haalt ook talenten naar boven en daagt de creativiteit uit. Via cultuuronderwijs moet iedereen kunnen ervaren wat er zoal aan aanbod op het terrein van kunst en cultuur bestaat, hier in Apeldoorn.

Tolerantie

De PvdA strijdt tegen discriminatie en racisme, dit is een strijd van elke dag. Met een toenemende intolerantie in onze samenleving begeven wij ons op een heilloze weg. Aan ons allen om dat proces te keren. In dit land van minderheden is tolerantie van essentieel belang.

Een Apeldoorn voor iedereen

Met hart en ziel zullen wij de tolerante samenleving verdedigen en vechten voor bestaanszekerheid voor iedereen. Samen met andere politieke partijen, met maatschappelijke organisaties, samen met u: voor een Apeldoorn voor iedereen.

Bekijk ook onze campagnefilmpjes over bestaanszekerheid:

Gelijke kansen en bestaanszekerheid voor iedereen

Een fatsoenlijk bestaan voor iedereen

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook

Meer over Chris Schouten