Begroting 2023-2026: aangenaam verrast

Door Chris Schouten op 14 november 2022

Donderdag 10 november jl. heeft de Apeldoornse gemeenteraad de Meerjaren Programma Begroting (MPB) 2022-2026 besproken. Zoals gebruikelijk leidt dat tot de wens bij meerdere fracties om de begroting aan te passen of aan te vullen en daartoe kan men moties (aanvullingen, extra’s) en amendementen (wijzigingen) indienen. Daar is ook dit jaar weer gretig gebruik van gemaakt: in totaal waren er 12 amendementen en 27 moties. Van een amendement waren wij de initiatiefnemer, te weten op het terrein van betaalbaar wonen. Bij twee moties waren wij de initiatiefnemer, de ene betreffende de inzet van ervaringsdeskundigen en de andere betrof het terugdringen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Ook heeft PvdA Apeldoorn meerdere moties en amendementen mede-ingediend en sommigen ook ter vergadering gesteund.

Hieronder treft u een reflectie van deze begroting van de hand van onze fractievoorzitter Chris Schouten. Hij deed op donderdag 3 november jl. onderstaande voordracht tijdens de Algemene Beschouwingen. U kunt zijn voordracht hier terug kijken.

De titel was ‘Aangenaamt verrast’.

“De MPB dit jaar heeft de PvdA-fractie aangenaam verrast. Ten eerste, de MPB wordt elk jaar beter leesbaar en door de digitalisering ook toegankelijker. Ten tweede, mijn fractie kan zich vinden in veel van de keuzes die dit college maakt. Daarbij kijkend hoe deze keuzes het leven van de inwoners van de gemeente Apeldoorn verbeteren.

Het neoliberalisme met zijn heilige geloof in de marktwerking is op zijn retour. Op vele terreinen klinkt de roep om een sterke overheid die meer de regie neemt. Het zal u niet verwonderen dat de PvdA dit een goede bewegingvindt. We zijn verheugd in deze MPB keuzes te zien die aansluiten bij deze beweging.

Keuzes MPB

Zonder volledig te willen zijn, willen wij een aantal keuzes noemen die wij met name waarderen:

1. Het opstellen van een integraal armoede-aanvalsplan; hier kom ik zo nog op terug.
  2. Het versterken van de mantel- en respijtzorg; dringend noodzakelijk om ervoor te zorgen dat bij voorbeeld de thuis- en pleeghuiszorg overeind blijft.
  3. Inzet op het terrein van toegankelijkheid. Uit een gesprek met het platform Gehandicapten, recentelijk, is gebleken dat hier nog veel winst valt te behalen, ook in dit pand.

Tot zover de complimenten. Dan een aantal punten die wat de PvdA betreft meer aandacht verdienen.

Focus PvdA

Dit college kiest op vele vlakken voor integraliteit en de PvdA is daar zeer verheugd over. Sterker nog, we zien dit graag ook toegepast op een aantal andere beleidsterreinen.

Onderwijs

In ieder geval in het onderwijs. Denk aan al die vraagstukken die voorliggen: onderwijsachterstanden, lerarentekort, onderhoud schoolgebouwen, thuiszitters, teruglopend aantal leerlingen, spreiding. Gisteren, in een discussiebijeenkomst van de PvdA Apeldoorn, bekend als de Tafel van 10, stond de kansenongelijkheid centraal. Een integrale visie voor de middellange termijn, uitgewerkt in – wat wij al eerder – een Deltaplan hebben genoemd, zien wij als dringend gewenst.

Sociaaleconomische gezondheidsverschillen

De steeds groter wordende gezondheidsverschillen verdienen ook een integrale aanpak. GroenLinks en de PvdA maken zich ook al een tijd sterk voor dit onderwerp. Ook de Raad voor de Volksgezondheid en Samenleving heeft recentelijk aangedrongen op urgentie en bij de Sociaaleconomische Raad is dit een onderwerp voor advies.

Gelukkig zien wij in deze MPB aandacht voor deze problematiek in de vorm van een preventieactieplan en een vitaliteitsaanpak. Een preventieactieplan, is niet genoeg. Dit heeft vooral betrekking op individuele keuzes. Denk aan: gebruik van alcohol, tabak en drugs, voeding en bewegen. Er zijn echter ook sociale en omgevingsfactoren die een rol spelen. Een vitaliteitsaanpak moet hier uitkomst bieden.

De PvdA vindt dat de gemeente 1. de regie moet nemen en 2. duidelijke doelstellingen moet formuleren. Concreet: wijs een wethouder aan die verantwoordelijk is voor de coördinatie van alle activiteiten die bijdragen aan het terugdringen van onaanvaardbare gezondheidsverschillen. En stel een haalbaar, meetbaar doel voor 2026. Wij hebben hiervoor een motie opgesteld.

Woningbouw

Uiteraard pleiten wij ook nu weer voor de bouw van meer betaalbare woningen, zoals we dit al jaren doen. Er is een enorm tekort, een tekort dat alleen maar groter en nijpender wordt.

In de woningmarktmonitor hebben we kunnen lezen dat we ons niet hebben gehouden aan de verdeling die we met elkaar hebben afgesproken, namelijk: 40% goedkoop, 30% midden en 30% duur. Wij waren teleurgesteld, maar niet verrast, dat het meest in het duurste segment is gebouwd.

Nu wordt in deze MPB voorgesteld om in te zetten op minimaal 50% betaalbaar (in het goedkope en middensegment). Als we hiermee akkoord gaan, worden er dus nog minder betaalbare woningen gebouwd: 50% ten opzichte van de afgesproken 70%. Dit zou voor de PvdA, en wij nemen aan ook voor de rest van de Raad, onacceptabel zijn. Om deze discrepantie recht te zetten, zullen wij u, samen met GroenLinks, een amendement voorleggen.

Inbreng ervaringskennis

In deze tijd van opeenstapelende crises wordt de groep kwetsbare inwoners alsmaar groter. Armoedebestrijding heeft dan ook grote prioriteit. De PvdA waardeert de recente inspanningen van de wethouder op dit gebied zeer, ook het initiatief om inwoners te vragen wat er moet gebeuren. Naast deze inspanningen zou de PvdA graag zien dat ervaringskennis structureel bij de uitwerking en uitvoering van armoedebestrijding wordt ingezet. Voor de inzet van ervaringsdeskundigheid bij het armoedebeleid hebben wij een motie opgesteld.

Overigens, wij hopen dat de inzet op gebied van armoedebestrijding inspiratie zal zijn om ervaringsdeskundigheid op meerdere beleidsterreinen structureel in te zetten.

Slot

Ik sluit af. De PvdA is al met al niet ontevreden over deze MPB. Wij maken ons wel zorgen over de hoge ambities in relatie tot de belastbaarheid van onze ambtenaren.

Wij wensen het college en de ambtelijke dienst veel energie en wijsheid toe bij de uitvoering en worden graag op de hoogte gehouden van de voortgang. Wij vertrouwen erop dat het college niet zal schromen bij de raad terug te komen als de ambities toch moeten worden bijgesteld en het noodzakelijk is de uitvoering meer te spreiden in de tijd. Ook dat hoort bij een sterke overheid die de regie neemt.”

Aldus Chris Schouten tijdens de Algemene Beschouwingen op 3 november jl.

Terugblik op de behandeling van de MPB

PvdA Apeldoorn kijkt met tevredenheid terug naar de behandeling van de begroting dit jaar.

– Helaas heeft ons amendement over betaalbaar wonen het niet gehaald, maar kregen we wel de toezegging van de wethouder dat de focus de komende jaren ligt op het bouwen van betaalbare woningen. Lees meer hierover op onze socials.

– Onze motie over ervaringsdeskundigheid heeft het ook niet gehaald. De wethouder heeft ons verzekerd dat op cruciale onderwerpen ervaringskennis wordt ingezet. Lees meer hierover op onze socials.

– Onze motie over sociaaleconomische gezondheidsverschillen is AANGENOMEN! Daar zijn we heel blij mee, want dat betekent meer integrale aandacht voor de samenloop van gezondheid, economische situatie, opleiding, wonen en kansen(on)gelijkheid. Lees meer hierover op onze socials.

Mocht u er behoefte aan hebben, dan kunt u hier (delen) van de behandeling terugkijken. Voor vragen over de inzet van PvdA, dan ontvangen we graag uw mail via [email protected]

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook

Meer over Chris Schouten