Schriftelijke vragen over treinverbindingen Apeldoorn

Door Privé: Jasper van Alten op 24 februari 2018

PvdA Apeldoorn stelt opnieuw vragen aan het college van B&W over de treinverbindingen van Apeldoorn. Dit keer betreft het:
– het mogelijk deels niet meer stoppen van de trein naar Berlijn op station Apeldoorn
– de verbinding met station Amsterdam Centraal.

Wij zijn evenals ROCOV Gelderland erg bezorgd over het voorstel van de NS om de trein naar Berlijn met ingang van de volgende dienstregeling niet meer in Apeldoorn te laten stoppen. De PvdA Apeldoorn vindt dat Apeldoorn als grootste Nederlandse gemeente aan het spoortraject tussen Amsterdam en Berlijn op geen enkel moment moet worden overgeslagen door de internationale trein. De fractie vindt het gedeeltelijk overslaan van Apeldoorn zodat je wel heen kunt, maar niet met dezelfde verbinding terug geen optie.

Daarnaast is de dienstregeling naar Amsterdam buiten de spits al jaren lang niet optimaal. Ook hier schiet de nieuwe dienstregeling, ondanks kleine aanpassingen, te kort.

De fractie van de PvdA ziet het minder stoppen van de internationale trein als een verlies voor Apeldoorn en de betrokken treinreizigers. Het onvoldoende versterken van de treindiensten richting Amsterdam is een gemiste kans voor goed openbaar vervoer.

Wij hebben daarom de volgende vragen:
1. Deelt het college de mening van de PvdA dat het mogelijk deels verdwijnen van stops van de directe internationale trein naar Berlijn een verlies is voor Apeldoorn?
2. Zo, ja welke acties gaat het college ondernemen om het van deels overslaan van Apeldoorn door de internationale trein te voorkomen?
3. Deelt het college de mening dat de verbinding van Apeldoorn met station Amsterdam Centraal buiten de spits en in het weekend niet optimaal is?
4. Welke acties onderneemt het college om de verbinding naar Amsterdam Centraal te verbeteren, zodat Amsterdam ook buiten de spits in 1 uur zonder teveel overstappen van station Apeldoorn te bereiken valt en vice versa?
5. Kan het college achterhalen wat de redenen zijn waarom al jarenlang geen volwaardige verbinding per trein met Amsterdam wordt gerealiseerd?

Namens de PvdA fractie
Marga Jonkman en Jasper van Alten

Privé: Jasper van Alten

Ik ben Jasper van Alten en werk als beleidsadviseur strategie en beleid voor de Universiteit Twente. In mijn vrije tijd trek ik er graag op uit op de Veluwe, langs de IJssel en tijdens vakanties op het Wad. Als echte stapelaar – als het om onderwijs gaat – heb ik MAVO, HAVO en Atheneum gedaan