Plein van de Stad of Prestige van de Stad

Door Privé: Ties Stam op 16 mei 2020

Deze week maakte het college van B&W bekend dat men de herinrichting van het Marktplein toch wil doorzetten, ondanks een nog grotere overschrijding van het budget.

Hoe zat het ook alweer met het Marktplein?

Er waren diverse ontwerpen voor herinrichting van het Marktplein, waaruit de Apeldoorners een keuze konden maken via een enquête. Voor het plan dat hieruit tevoorschijn kwam, werd een budget van 2,3 tot 2,8 miljoen beschikbaar gesteld. Vervolgens gebeurde het jaar erna nogal wat: er kwamen tekorten van tientallen miljoenen bij Jeugdzorg en WMO en het bleek dat er nogal wat fouten gemaakt zijn bij de begroting voor de herinrichting van het Marktplein. De kosten werden herrekend en het kwam uit op zo’n 2 miljoen meer, bijna een verdubbeling. Dit was voor de gemeenteraad aanleiding om een motie aan te nemen, waarin deze plannen in de ‘ijskast’ werden gezet, totdat de financiële situatie weer zou verbeteren, omdat er al op diverse terreinen harde bezuinigingen noodzakelijk waren.

Wat is de situatie nu?

De tekorten bij Jeugdzorg en WMO zijn er nog steeds, oplopend tot tientallen miljoenen en hier bovenop komen dan nog de financiële tegenvallers door de Corona-crisis. Denk hierbij aan extra kosten, maar ook gederfde inkomsten voor de gemeente (parkeergelden, toeristenbelasting, uitstelling van betaling gemeentebelastingen, etc.). Al met al een nog dieper dal waar we als gemeente doorheen moeten. En wat stelt het college voor? De herinrichting toch door te laten gaan, ook zelfs nu blijkt dat de overschrijding nog een half miljoen meer is en er een budget nodig is van 5,3 miljoen. Het argument is dat de overheid moet blijven investeren en impulsen geven. Dat laatste zijn we het mee eens, liever niet te veel bezuinigenmaar investeren om de economie, die knarsend tot stilstand is gekomen, weer snel op gang te brengen. Maar gebeurt dit nu? De benodigde (verhoogde) budgetten voor het Marktplein worden bekostigd door elders projecten en investeringen te schrappen! Denk hierbij aan Hoofdstraat Zuid, Asselsestraat, Vosselmanstraat, Fietsparkeren in Zuid, etc. Projecten die nu gestopt worden om het Marktplein te bekostigen. Door het stoppen van andere investeringen, wil men ook nog meer dan 2 ton besteden aan extra vergroening van het Marktplein.

Bij de behandeling van de meerjaren begroting zal de gemeenteraad moeten beslissen of dit de juiste keuze is. Ik kan mij niet voorstellen dat een meerderheid van de gemeenteraad het met deze keuze eens is. Het is destijds in de ijskast gezet vanwege grote tekorten en harde bezuinigingen die gedaan moesten worden. Het is er sindsdien niet beter op geworden met de Corona crisis en des te meer redenen om deze plannen nog in de ijskast te laten en te investeren in meer noodzakelijke zaken (denk aan betaalbare woningen, goede kwalitatieve zorg en meer investeringen in beheer en onderhoud in diverse delen van de stad en de dorpen). Er zullen ongetwijfeld ook weer bezuinigingen noodzakelijk zijn. Het is niet aan de inwoners van Apeldoorn te verkopen dat we, op dit moment, wel tegen de 6 miljoen uitgeven aan het Marktplein als prestigeproject ten koste van andere zaken.

Privé: Ties Stam

Mijn naam is Ties Stam en ik was van 2006 tot 2010 raadslid voor de PvdA en tussen 2010 en 2014 vervanger en fractievertegenwoordiger. Sinds 2014 ben ik weer raadslid en sinds 2018 ook fractievoorzitter. De afgelopen jaren heb ik mij namens de PvdA Apeldoorn o.a. in mogen zetten voor een sociaal minimabeleid en voor

Meer over Privé: Ties Stam