Winkels op zondag eerder open?

Door Privé: Ties Stam op 31 augustus 2019

De openingstijden op zondag staan weer ter discussie, doordat de winkeliersvereniging Anklaar het verzoek heeft gedaan om vanaf 9 oktober (opening Anklaar 2.0) tot het eind van het jaar op zondag van 9.00 uur tot 20.00 uur open te mogen. Nu is dit nog van 12.00 tot 18.00 uur.

Het college van B&W heeft dit verzoek afgewezen. Ontheffing van tijdelijke aard is wel mogelijk voor bijzondere gelegenheden, maar deze wens valt daar niet onder.

Wat vindt de PvdA Apeldoorn hier nu van?

We begrijpen de wens van de ondernemers om nu, na anderhalf jaar op een ‘bouwlocatie’ te hebben gezeten, eens goed van start te gaan met het nieuwe Anklaar.

Ook winkeliers zullen zich moeten aanpassen aan de veranderende maatschappij, waar internet met een 24/7 service steeds meer terrein wint.

Om de concurrentie hiermee aan te gaan, zullen ook zij tegemoet moeten komen aan de wensen van de consument. Een verruiming van de openingstijden is een logische stap.

Natuurlijk zijn er ook nadelen aan verbonden, denk bijvoorbeeld aan het sociale leven van het personeel en kleine zelfstandigen, die minder mogelijkheden hebben.

Zij zullen een modus moeten vinden, om hierin mee te gaan, bijvoorbeeld sluiten op een doordeweekse dag. Als we geen leegstand willen in de winkelcentra en in de binnenstad, moeten we ook geen drempels opwerpen voor de ondernemers.

We vinden echter wel, dat er een gelijk speelveld moet zijn voor alle ondernemers, dus niet in de ene wijk wel toestaan en in een andere wijk dan weer niet. Dit moeten we aan de ondernemers zelf overlaten, zij moeten zelf kunnen bepalen wanneer ze open of gesloten zijn. In principe zijn we dus niet tegen verruiming van de openingstijden, maar dan wel voor de gehele gemeente, zodat de ondernemers zelf de keuze kunnen maken.

De maatschappij, en zeker de detailhandel, verandert snel door de invloed van digitalisering en internet en wensen van de consument. Als de keuze is tussen ‘meebewegen’ of ‘verdwijnen’, kiezen wij voor meebewegen aan aanpassen aan de veranderingen.

Ties Stam, fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Privé: Ties Stam

Mijn naam is Ties Stam en ik was van 2006 tot 2010 raadslid voor de PvdA en tussen 2010 en 2014 vervanger en fractievertegenwoordiger. Sinds 2014 ben ik weer raadslid en sinds 2018 ook fractievoorzitter. De afgelopen jaren heb ik mij namens de PvdA Apeldoorn o.a. in mogen zetten voor een sociaal minimabeleid en voor

Meer over Privé: Ties Stam