Schriftelijke vragen discriminatie op de arbeidsmarkt in Apeldoorn

Door Marga Jonkman op 5 februari 2018

Op 29 januari 2018 hebben we gezien hoe het consumentenprogramma Radar door een eenvoudige inventarisatie liet zien hoe uitzendbureaus mensen met een Turkse, Marokkaanse en Surinaamse achtergrond discrimineren als werkgevers hierom vragen.

Radar geeft de volgende reacties weer:

College voor de Rechten van de Mens: ‘Verbijsterd’
Het College voor de Rechten van de Mens is verbijsterd dat zoveel uitzendbureaus ‘ja’ hebben gezegd. Wat voorzitter van het College Adriana van Dooijeweert vooral opvalt, is dat de intercedenten weten dat het niet mag, maar tóch ingaan op het verzoek.

Soortgelijk onderzoek SCP
Een soortgelijk onderzoek is in 2011 door het Sociaal Cultureel Planbureau gedaan in samenwerking met de Vrije Universiteit. Toen vond driekwart van de uitzendbureaus het geen probleem om bepaalde groepen uit te sluiten.

Als PvdA Apeldoorn zijn wij geschokt hierover. We weten dat je niet mag discrimineren, maar het toch doen, is voor PvdA Apeldoorn niet acceptabel! Strenge aanpak door naming en shaming van dergelijke werkgevers en strenge maatregelen zijn ook op lokaal niveau nodig. Werkgevers horen zich aan de grondwet te houden. Onderscheid maken op grond van geslacht, afkomst en leeftijd is in strijd met de wet en strafbaar. Vandaag staat in een artikel van de Volkskrant dat “Discriminatie van Nederlanders met een migratieachtergrond blijkt onder uitzendbureaus net zo hardnekkig te zijn als onkruid tussen terrastegels”. In Apeldoorn willen we op alle mogelijke manieren strijden voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt. Omdat deze uitzendbureaus ook vestigingen hebben in Apeldoorn willen we als PvdA Apeldoorn de volgende vragen stellen aan het college van B&W:

1) Heeft u naar het consumentenprogramma Radar gekeken en het artikel van vandaag in de Volkskrant gelezen over hoe makkelijk er gediscrimineerd wordt op de arbeidsmarkt? Wat is de reactie van het college van B&W hierop?
2) Bent u ervan op de hoogte dat ook in Apeldoorn deze uitzendbureaus een vestiging hebben en dat dit wellicht ook in Apeldoorn voorkomt? Zo ja, welke stappen kan het college nemen om te voorkomen dat de uitzendbranche in Apeldoorn mensen niet discrimineert op grond van hun afkomst, leeftijd, geslacht of beperking?
3) In hoe verre doet gemeente Apeldoorn en het Werkplein Activerium zaken met de uitzendbranche? Wil de gemeente hierin een actieve rol in oppakken om discriminatie op de Apeldoornse arbeidsmarkt aan te pakken en richting de partners en opdrachtgevers van de gemeente een stevig signaal afgeven?
4) In hoeverre pakt gemeente Apeldoorn haar voorbeeldrol als werkgever en opdrachtgever om discriminatie op de arbeidsmarkt te voorkomen? Wordt er bijv. met het werven van personeel rekening gehouden met diversiteit en afspiegeling van de maatschappij, zodat er op alle niveaus en binnen alle schalen er kansen worden gegeven aan mensen met verschillende achtergronden?
5) Zijn er klachten over discriminatie bekend bij de gemeente Apeldoorn of daar waar de gemeente een actieve rol speelt bij het bemiddelen van werkzoekenden zoals het Werkplein Activerium, zo ja hoe wordt hiermee omgegaan?
6) Is het college van B&W bereid om een eigen mystery guest onderzoek te doen bij de Apeldoornse uitzendbranche en hierover snel met een plan van aanpak komen?

Marga Jonkman

Mijn naam is Marga Jonkman. Ik ben getrouwd en moeder van 3 inmiddels volwassen kinderen. Naast mijn gezin ben ik in het dagelijks leven kinder- en jeugdpsycholoog in Apeldoorn. Ik ben al bijna 30 jaar lid van de Partij van de Arbeid. Hoe komt iemand bij de PvdA terecht, vraagt u zich misschien af? Ieder

Meer over Marga Jonkman