Vliegroutes Lelystad, vliegveld Teuge en de Veluwe

Door Marga Jonkman op 12 november 2017

De afgelopen maanden is Apeldoorn opgeschrikt door de veranderingen die plaats gaan vinden als gevolg van de ontwikkelingen m.b.t. vliegveld Lelystad (april 2019) en vliegveld Teuge.

Wat is er aan de hand?

Terwijl Apeldoorn nog volop in discussie was over de overlast en de mogelijke groei van vliegveld Teuge, werd in juni bekend dat de aansluitroutes van vliegveld Lelystad erg laag over de Veluwe heen zouden komen. Al sinds 2009 wordt er gesproken over de capaciteit van Schiphol en hoe dat uit te breiden en/of op te vangen. In 2015 is besloten dat Lelystad een deel van de vliegtuigen van Schiphol zal gaan opvangen. Het maximale aantal vliegbewegingen (opstijgende en landende vliegtuigen) per jaar in Lelystad groeit uiteindelijk naar 45.000.

Men praat hier dus al lang over omdat een nieuw aan te leggen vliegveld geen sinecure is. Dit doet men aan de Alderstafel; een gezelschap van vele belanghebbenden brengt alle mogelijke nadelen van Lelystad in kaart en tracht deze op te lossen. Een belangrijk uitgangspunt of randvoorwaarde is dat de veiligheid gegarandeerd moet zijn en de militaire terreinen/oefeningen niet gestoord mogen worden. Nederland is klein en dichtbevolkt. Veel mensen willen vliegen en het liefst zo goedkoop mogelijk. Daarnaast is Schiphol een enorm bedrijf en het belang daarvan is groot. Over deze laatste, kun je lang discussiëren en er niet mee eens zijn. De tweede kamer heeft dit echter al besloten.

Waarom is men boos?

Veel mensen op de Veluwe vinden het fijn wonen en recreëren omdat het er zo rustig is. Een groene oase in een druk Nederland op een steenworp afstand van de Randstad. Mooier kan niet toch? De aansluitroute die nu bekend is, gaat o.a. over Teuge, Beekbergen, Hoenderloo en Ede. Deze is op ongeveer 1800 meter hoogte. Men verwacht veel lawaai. Over de juiste vlieghoogte is nog  onduidelijkheid en dus ook veel boosheid. Daarnaast is men bang dat Teuge, die door de laag overvliegende vliegtuigen geen of minder hoge parachutesprongen kan organiseren, het financieel heel moeilijk gaat krijgen.

Wat wil de PvdA:

Wij zouden het liefst helemaal geen vliegtuigen over de Veluwe willen hebben. En Teuge willen sparen. Een aantal zaken zijn echter niet meer terug te draaien en dat spijt ons zeer. Waar kunnen we wel om vragen?

  1. Overlast beperken. Wij willen dat de aansluitroutes van Lelystad zo snel mogelijk hoger gaan. Door allerlei ingewikkeldheden kan het hogere vliegruim pas in 2023 heringedeeld worden en kan de aansluiting daarop pas later plaatsvinden. Maar toch: ga vanaf 2019 zo hoog mogelijk vliegen.
  2. Wij willen dat Teuge binnen de beperkingen die wij hen zelf hebben opgelegd qua aantal vliegbewegingen, zo goed mogelijk toekomstbestendig wordt gemaakt. Hier zijn nog grote onzekerheden over.

Voor meer detailinformatie:

www.alderstafel.nl

 

Marga Jonkman
Fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Marga Jonkman

Marga Jonkman

Mijn naam is Marga Jonkman. Ik ben getrouwd en moeder van 3 inmiddels volwassen kinderen. Naast mijn gezin ben ik in het dagelijks leven kinder- en jeugdpsycholoog in Apeldoorn. Ik ben al bijna 30 jaar lid van de Partij van de Arbeid. Hoe komt iemand bij de PvdA terecht, vraagt u zich misschien af? Ieder

Meer over Marga Jonkman