Taartactie bezoek aan speelgoedbank ‘De Schatkist’

Door Elke Melody op 15 februari 2022

Het is zaterdagochtend 12 februari. Het zonnetjes schijnt. Kleine Fatiha komt met haar papa en broertje aangelopen. Vandaag is een geluksdag! Want Fatiha mag met haar broertje weer fijn speelgoed komen uitzoeken. En het leukste van allemaal is: in deze speelgoedwinkel is er geen kassa! Fatiha ziet ook een paar ‘grote mensen’ met rode jasjes. Komen die ook speelgoed uitzoeken? Ze hoopt van niet, want ze ziet een heel mooi wasrekje staan met een heuse strijkbout en strijkplank. Ze moet er snel bij zijn! Vastbesloten loopt ze op het mooie speelgoed af. Maar meteen twijfelt ze alweer. Want misschien kiest ze toch die racebaan? Er is hier zoveel te kiezen. Alleen daar wordt Fatiha al heel erg blij van!

Dit is zomaar een impressie van de kinderen en hun ouders die afgelopen zaterdagochtend, net als Alvin van Asselt en Elke Melody (beide bestuursleden van PvdA Apeldoorn) een bezoek mochten brengen aan speelgoedbank ‘De Schatkist’ aan de Eksterweg 71. Wat een geluk, dat er in Apeldoorn een initiatief bestaat zoals deze speelgoedbank. Het is dan ook meer dan verdiend dat het bestuur van PvdA Apeldoorn ‘De Schatkist’ heeft uitkozen als één van de goede doelen voor de PvdA-taartactie van 2022.

Wat betekent de speelgoedbank voor kinderen en ouders?

4 keer per jaar mogen kinderen in de leeftijd van 0 t/m 12 jaar 2 stuks speelgoed of een mooi leesboek uit komen zoeken als hun ouders bekend zijn bij de Voedselbank, Regelrecht, Stichting Leergeld of bijvoorbeeld een zorginstantie. Het speelgoed krijgt de speelgoedbank door middel van inzameling. Al het speelgoed wordt door een grote groep bevlogen vrijwilligers nagekeken, schoongemaakt en op een aantrekkelijke manier in de winkel gepresenteerd. Het moet echt en feestje zijn om in de speelgoedbank iets moois uit te komen zoeken. Ook aan Sinterklaas, de verjaardag van een kind of het meedoen aan een kinderfeestje wordt gedacht. Er is zelfs inpakpapier voorhanden.

Zonder subsidie

‘De Schatkist’ draait zonder subsidie. Zij zijn geheel afhankelijk van giften. De afgelopen maanden moest ook de speelgoedbank in lockdown. De toestroom van fondsen is tijdens Corona tijd flink onder druk komen te staan omdat er weinig bedrijfsfeestjes, goede doelen acties van scholen, etc. gehouden worden.

Maar wist u bijvoorbeeld ook dat u, naast het inleveren van goed gebruikt speelgoed, ook de speelgoedbank kunt steunen met een gift? Of misschien wilt u wel ‘Schatbewaarder’ worden? Voor een vast bedrag per jaar kunt u dan ‘De Schatkist’ ondersteunen. Meer informatie is te vinden op site van de speelgoedbank.

Het team vrijwilligers

Bij binnenkomst is ons meteen opgevallen met hoeveel enthousiasme en toewijding de groep vrijwilligers zich inzet. Heel veel kinderen worden door hun inzet blij gemaakt met prachtig, bijna nieuw, speelgoed. Spelen is immers van groot belang voor een goede ontwikkeling van alle kinderen. Gelukkig bestaat er zo’n mooi initiatief als ‘De Schatkist’ in onze gemeente. Al geven de vrijwilligers zelf aan, dat zij liever zouden zien, dat ze niet nodig zouden zijn.

Iedereen van de groep van zo’n 20 vrijwilligers liet zich op deze stralende zaterdagochtend de taart goed smaken. En er was daarnaast ook tijd voor een goed gesprek. Waarom tijdens deze gemeenteraadsverkiezingen stemmen op de PvdA?

Onze slogan van deze verkiezing zegt genoeg. ‘Een Apeldoorn voor iedereen.’ Voor jongeren die moeilijk aan een woning kunnen komen. Voor nieuwkomers die de taal willen leren en willen participeren in onze samenleving. Voor betaalbare en vooral duurzame energie voor iedereen. Voor een eerlijk inkomen. Voor mensen met een beperking die niet gehinderd willen worden door obstakels. Voor werkenden en voor hen die zonder werk zitten. Voor iedereen die zorg behoeft. Voor jong en oud. De PvdA Apeldoorn heeft een goed verhaal voor iedereen.

Elke Melody

Mijn naam is Elke Melody – van Engeland. Die melodieuze achternaam dank ik aan mijn man, die van Ierse afkomst is, maar al weer meer dan 25 jaar in Apeldoorn woont. Van Engeland komt van dichterbij. Denkt u maar eens aan het gehucht ‘Engeland’, net buiten Beekbergen. Ik ben geboren en getogen in Apeldoorn. Getrouwd,

Meer over Elke Melody