Geen koehandel in stikstofruimte

Door Rik Doljé op 21 november 2022

Vrijdagavond 18 november 2022 was er een uitzending van Nieuwsuur waarbij de verwerving van de Loenensemarkweg 45 door de gemeente Apeldoorn werd uitgelicht met wethouder Joon. In deze uitzending werd ook het idee van de landelijke ChristenUnie, CDA en VVD genoemd voor een landelijke stikstofbank, met als doel een goede verdeling van de stikstofruimte om zo te voorkomen dat de hoogste bieders er met de stikstofruimte vandoor gaan.

De provincie Gelderland heeft sinds 2021 een Gelderse Stikstof Bank (GSB). Daarnaast hebben de provincies samen het idee voor een Stikstof Depositiebank (SDB), die is bedoeld om stikstofruimte te registreren en in te zetten op provinciaal niveau. Zie voor meer informatie de Statenbrief over de spelregels Gelderse Stikstof Bank.

Dit bracht de Apeldoornse fracties van ChristenUnie, CDA en PvdA ertoe om het college de volgende vragen te stellen:

1. Bent u het met ons eens dat de Gelderse Stikstof Bank bijdraagt aan een goede maatschappelijke besteding van stikstofrechten binnen de provincie Gelderland?
2. Heeft de gemeente Apeldoorn al gebruik gemaakt van de Gelderse Stikstof Bank?
3. Is er over het gebruik van de Gelderse Stikstof Bank al eens contact geweest met de provincie?
4. Was u op het moment van de verwerving van de Loenensemarkweg 45 op de hoogte van de Gelderse Stikstof Bank? Zo ja, waarom is er voor gekozen om bij de verwerving van de Loenensemarkweg 45 geen gebruik te maken van de Gelderse Stikstof Bank?
5. Bent u het met ons eens dat het verwerven van de stikstofrechten van de Loenensemarkweg 45 zonder gebruik te maken van de Gelderse Stikstof Bank de indruk kan wekken dat de gemeente Apeldoorn mee doet in de ‘ieder voor zich’ mentaliteit bij het aankopen van stikstofrechten? Waarom vindt u dit wel/niet het geval?
6. Bent u het ook met ons eens dat de Gelderse Stikstof Bank, of zelfs een nationale stikstofbank in de toekomst, voorkomt dat we een ‘ieder voor zich’ mentaliteit in ons land ontwikkelen waarbij de sterkste spelers met de dikste portemonnee het meest te zeggen hebben over de besteding van aangekocht stikstofrechten?
7. Bent u het met ons eens dat de Gelderse Stikstof Bank het mogelijk maakt om de stikstofrechten niet direct te hoeven besteden, maar dat ze via de Gelderse Stikstof Bank op een later moment gebruikt kunnen worden voor maatschappelijke doeleinden binnen onze gemeentegrenzen?
8. Op welke wijze bent u van plan in de toekomst gebruik te maken van de Gelderse Stikstof Bank?
9. Wat kunt u ons alvast vertellen over de stikstofstrategie waar de gemeente Apeldoorn mee bezig is? Komt het gebruik van de Gelderse Stikstof Bank hier als instrument in terug?

Zodra het college deze vragen heeft beantwoord, brengen we u hiervan op de hoogte via onze site.

Rik Doljé

Mijn naam is Rik Doljé en samen met mijn vrouw Monique woon ik in het centrum van Apeldoorn. Als geboren Limburger heeft de liefde me rond mijn 18e naar Apeldoorn doen laten verhuizen. Na het afronden van mijn opleiding als HBO verpleegkundige heb ik enkele jaren met verschillende doelgroepen, voornamelijk in de psychiatrie, gewerkt. De

Meer over Rik Doljé