Politiek wil meer noodopvang voor asielzoekers in Apeldoorn

Door Chris Schouten op 25 oktober 2021

Door de nieuwe toestroom van Afghaanse vluchtelingen en trage doorstroom staat de asielopvang in Nederland onder druk. Dit leidt tot een crisissituatie in Ter Apel die op dit moment 750 mensen opvangt, terwijl er maar plek is voor 275 mensen. Naast het tekort aan bedden, zorgt dit voor een onveilige situatie. Er zitten veel mensen bij elkaar in kleine ruimtes wat de risico’s bij brand verhoogt en ook risico’s voor de gezondheid met zich brengt. Koen Schuiling van Veiligheidsregio Groningen in Nieuwsuur geeft aan dat de situatie in Ter Apel als een zeer ernstige crisis beschouwd moet worden. En ook het ministerie van Justitie en Veiligheid, Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) en de burgemeester van Ter Apel trokken de afgelopen dagen via diverse media kanalen aan de bel. De burgemeester spreekt van een noodsituatie en roept het ministerie en andere gemeenten op om Ter Apel te hulp te schieten door nood- en crisisopvangplekken aan te bieden.

Naar aanleiding van deze ontwikkelingen hebben de fracties van D66, Partij van de Arbeid en ChristenUnie het college van B&W gevraagd of het bereid is om een helpende hand te bieden aan Ter Apel en nood- of crisisopvang in Apeldoorn aan te bieden. Zie hier de schriftelijke vragen in detail.

UPDATE: we hebben antwoorden op onze vragen gekregen en zijn niet geheel tevreden hiermee. Het college van B&W geeft aan reeds actief genoeg te zijn richting asielzoekers en opvang oplossingen elders gezocht dienen te worden. D66, CU en PvdA menen echter dat de gemeente zich nog actiever moet inzetten en wel middels een onderzoek naar mogelijk opvanglocaties. Hiertoe dienen we een motie in ter behandeling op de raadsvergadering van 11 november 2021.

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook

Meer over Chris Schouten