PlusOV moet weg uit Apeldoorn

12 september 2018

PvdA en ChristenUnie zijn van mening dat de gemeente Apeldoorn de dienstverlening met PlusOV moet opzeggen omdat de organisatie niet in staat blijkt om het leerlingenvervoer in de regio naar behoren uit te voeren. De partijen dienen hiertoe gezamenlijk een motie vreemd in op de raadsvergadering van 20 september aanstaande met de volgende onderbouwing.

Overwegende dat

1. De raad voor de zomer heeft uitgesproken nog één keer te bezien of de start van het leerlingenvervoer zonder noemenswaardige problemen kan verlopen via PlusOV,

2. de start van dit schooljaar toch gelijksoortige, ernstige problemen laat zien als in 2016 en 2017*

3. de gevolgen hiervan zijn: ernstige stress in gezinnen met een zorgvraag voor kinderen

4. na drie keer nu het vertrouwen resulteert in een zeer lage klachtbereidheid van de gebruikers, waardoor de Raad haar controlerende taak v.w.b. ‘tellen’ (van ‘Tellen en vertellen’) niet meer kan uitoefenen omdat het percentage klachten onbetrouwbaar is,

5. PlusOV er vanaf 2016 al alles aan gedaan heeft om deze problemen te voorkomen,

6. de manier waarop de gemeenteraden in onze regio de vervoersplanning hebben geregeld onwerkbaar blijkt, en de doelstelling (‘prettig, efficiënt en betaalbaar vervoer’) onvoldoende haalt,

7. de spanning van ouders van kinderen met een beperking, en van de kinderen zelf vermindert als zijn zo spoedig mogelijk weten waar zij aan toe zijn.

Dragen ChristenUnie en PvdA het college op

1. Het besluit voor te bereiden waarin de dienstverleningsovereenkomst (DVO) met PlusOV wordt opgezegd en

2. voorbereidingen te treffen voor een vervoersregeling die zowel qua structuur als werkwijze zo dicht mogelijk bij de inwoners die dit vervoer nodig hebben, komt te staan

3. de resultaten van de bovengenoemde punten voor het einde van het jaar aan de Raad te presenteren.

*samenvattende opsomming problematiek uit persoonlijke gesprekken met en berichten van ouders, scholen, zorgaanbieders en chauffeurs aan de fracties, kranten, sociale media, etc.: Ontbreken kennismaking chauffeur, extreem lange wachttijden vervoer (oplopend tot vier uur of helemaal niet opgehaald worden), falende boordcomputers (geen route / route met ernstige fouten bijv. ontbreken kind of melding over rolstoel), lange wachttijden telefoon (oplopend tot 45 min.), gebrek aan kennis en onderlinge communicatie PlusOV medewerkers resulterend in kastje-muur voor de beller (ouders, scholen, zorgverleners, chauffeurs), ‘freeze’ periode d.w.z. stop op wijzigingen tijdens startweken (bedoeld ter voorkoming van chaos) wordt ook voor eigen fouten van PlusOV, gebruikt (ontbreken flexibiliteit), falende klachtenregistratie, etc.