Plassen of niet plassen … dat is de vraag (nog steeds)

Door Chris Schouten op 21 augustus 2024

Op 12 maart 2020 heeft de gemeenteraad van de motie vreemd aan de orde van de dag: Plassen of niet plassen, dat is de vraag! aangenomen, destijds ingediend door de PvdA Apeldoorn met mede-indieners Gemeentebelangen en D66. Met deze motie is het toenmalige college verzocht:

in de gemeentelijke regelgeving een norm op te nemen die voorschrijft dat om de 500 meter in winkelcentra en drukke voetgangersgebieden (inclusief de dorpen) een openbaar toegankelijk toilet beschikbaar moet zijn;

na te gaan of de gemeente Apeldoorn nu voldoet aan deze norm;

en – indien dit niet het geval is – met een plan van aanpak te komen dat er voor moet zorgen dat de gemeente Apeldoorn voor 2023 voldoet aan de norm.

Ook hebben PvdA Apeldoorn en WijApeldoorn in verband met deze problematiek een jaar geleden het college schriftelijke vragen gesteld over de toiletpas (3 augustus 2023).

Het college heeft in de beantwoording van deze schriftelijke vragen onder meer aangegeven “het een goed idee (te vinden)meer bekendheid te geven aan het bestaan van de toiletpas, de betekenis en de werking ervan. We stellen voor dat als volgt te gaan doen: in onze reguliere overleggen en communicatie met onze partners en de ondernemers in de binnenstad en andere winkelcentra, zullen we de beschikbare informatie over de toiletpas actief delen. En de vertegenwoordigers van ondernemers vragen dit verder te verspreiden onder de bij hen aangesloten ondernemers. Daarnaast zullen we de informatie over de toiletpas plaatsen op de webpagina op apeldoorn.nl waar ook de informatie te vinden is over openbare toiletten.“

Het gratis aanbieden van een toiletpas vindt het college geen taak van de gemeente. “Mensen voor wie de kosten van een toiletpas of (de leges) van een invalidenkaart een probleem kunnen zijn, kunnen een aanvraag doen bij de bijzondere bijstand om de kosten vergoed te krijgen.” Het college ziet aldus deze regeling als voldoende voor dit soort uitgaven.

Wel als een kerntaak ziet het college “om voldoende openbare toiletten te realiseren. De gemeente heeft de ambitie om in het centrum en drukke winkelcentra, binnen een loopafstand van 500 meter een openbaar toilet beschikbaar te hebben. “

Inmiddels zijn er ruim vier jaren respectievelijk een jaar verstreken sinds de indiening van de motie en van de schriftelijk vragen. Gemeente Apeldoorn heeft niet stil gezeten en onder meer in nieuwe fietsenstallingen openbare toiletten gerealiseerd.

Bovenstaande leidt bij de fracties van PvdA, WIJApeldoorn, GroenLinks en VVD tot de vraag over de stand van zaken inzake het openbaar-toilettenbeleid anno 2024:

1. Wat is de stand van zaken inzake de uitvoering van de motie vreemd aan de orde van de dag: Plassen of niet plassen, dat is de vraag! en specifiek de ambitie om in het centrum en de drukke winkelcentra binnen loopafstand van 500 meter een openbaar toilet beschikbaar te hebben. NB. Deze ambitie zou ook moeten gelden voor de dorpen en bepaalde toeristische attracties;
2. Zijn er andere maatregelen die in verband met het openbaar-toilettenbeleid in de planning staan en zo ja, op welke termijn worden die uitgevoerd;
3. Is het college nog voornemens aan de bewegwijzering naar openbare toiletten aandacht te besteden. NB. Velegemeenten kennen een duidelijk bewegwijzering naar openbare toiletten ten behoeve van hun eigen bewoners als toeristen;
4. Kan het college aangeven hoe de verspreiding van de informatie over de toiletpas onder ondernemers is verlopen en hoe zij hierop hebben gereageerd?

We wachten met belangstelling de antwoorden op deze vragen af en houden u op de hoogte van de beantwoording.

Chris Schouten ​​- PvdA Apeldoorn

Lilian Haak​​ – WijApeldoorn

Ellen Soorsma​​ – GroenLinks Apeldoorn

Tim Kamphuis​​ – VVD Apeldoorn

NB. Lees ook dit artikel in De Stentor van augustus 2024 over openbare toiletten in Apeldoorn.

Chris Schouten

Chris is fractievoorzitter met in zijn portefeuille sociaal domein, onderwijs en kunst en cultuur. Hij is sinds 2006 actief voor de PvdA Apeldoorn. Allereerst als bestuursvoorzitter (2006-2014), vervolgens als raadslid (2014-2018) en na de verkiezingen in 2018 als fractievertegenwoordiger. Sinds het voorjaar van 2021 is hij weer raadslid en sinds augustus fractievoorzitter. Chris was ook

Meer over Chris Schouten