Onze Gelderse kandidaten voor de Tweede Kamer

Door Redactie op 28 januari 2021

Op de lijst voor de Kamerverkiezingen van 17 maart 2021 staan twee kandidaten uit Gelderland. Hierbij stellen wij ze aan u voor.

Op plaats 15 staat Charlotte Brand

Zij groeide op in een gezin met drie zussen in het Limburgse Roermond. Al op jonge leeftijd bond ze de strijd aan met onrecht. Ze zette zich met succes in voor een dagopvang voor daklozen en toonde haar maatschappelijke betrokkenheid in de Roermondse jongerenraad.

Voor haar studie verhuisde ze naar Nijmegen en ze woont nog steeds in deze prachtige stad aan de Waal. Charlotte studeerde politieke geschiedenis en werkte aan de Radboud Universiteit als onderzoeker en docent. Daar schreef ze een proefschrift over afgetreden ministers en staatssecretarissen in Nederland. In de media was zij een gewilde gast om de politiek in historisch perspectief te plaatsen.

Momenteel is Charlotte als manager van het Honours College verbonden aan de Universiteit Utrecht en is ze bestuurslid van het Vrijheidsmuseum. Vanuit het 4&5 mei comité Nijmegen organiseerde ze jarenlang het Bevrijdingsfestival. Maar haar hart gaat het snelste kloppen van de politiek. Als gemeenteraadslid voor de PvdA in Nijmegen zet ze haar idealen om in politieke actie: knokken voor een betaalbaar huis voor iedereen, voor hulp en ondersteuning van kwetsbaren en een eerlijke en transparante overheid waar je op kunt bouwen.

Charlotte combineert intelligentie met een groot sociaal hart, is een doorzetter en geeft nooit op in haar strijd tegen onrecht. Ze gelooft in politiek van onderop door niet over, maar mèt mensen te praten. Solidariteit staat bij alles wat ze doet centraal en gaat altijd uit van het idee dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Ze hoopt nu de overstap naar de Tweede Kamer te kunnen maken om daar haar strijd voor gelijke kansen, minder marktwerking en een sterke overheid waar mensen centraal staan, voor nog meer Nederlanders te kunnen voortzetten. Charlotte houdt van kickboksen, wielrennen, uitgebreid koken met vrienden en het bezoeken van concerten en festivals.

Sociale media Charlotte
– Facebook
– Instagram
– Website

Op plaats 29 staat Maarten van den Bos

“Mensen moeten weten dat ze altijd ergens op kunnen terugvallen, dat niemand naar de toekomst hoeft te kijken met angst in de ogen. Dat we van elkaar weten dat we het samen doen. Nu is het tijd om te beginnen aan de wederopbouw van de overheid, want het fundament van zekerheid is de afgelopen decennia scheuren, barsten en gaten gaan vertonen”.

Maarten van den Bos werd in 1984 geboren in Rotterdam, groeide op in en rond Nijmegen, studeerde in Amsterdam en woont nu al jaren in de groene gemeente Lingewaard. Pendelend tussen stad en platteland kent hij de verschillen én overeenkomsten tussen beiden. Maar weet hij ook dat we elkaar de komende jaren meer dan ooit nodig hebben. Want een gezonde samenleving, een eerlijke overgang naar duurzame warmte en energie, fatsoenlijke en veilige voedselvoorziening en behoud van natuur kan alleen als we tegenstellingen tussen randstad en regio overwinnen.

Hij studeerde geschiedenis, werkte aan verschillende universiteiten en zet zich via de Banning Vereniging nu al jaren in voor een waardengedreven sociaaldemocratie. Naamgever Willem Banning was als rode dominee een van de oprichters van de Partij van de Arbeid. Hij leerde dat je ondanks fundamentele levensbeschouwelijke verschillen kan geloven in een gezamenlijke toekomst. Het zijn lessen die we vandaag de dag, in een samenleving waarin we ons al te graag verschansen in verschillen, opnieuw in de praktijk moeten brengen.

Sociale media Maarten
– Facebook
– Twitter
– Website

Redactie

De redactie van de website van de PvdA Apeldoorn. Ik wil contact met de PvdA Apeldoorn Contactinformatie vindt u hier.

Meer over Redactie