Onvoldoende dagopvang voor daklozen

Door Rik Doljé op 10 oktober 2022

Maandag 10 oktober was het Wereld Daklozen Dag. Een dag waarop we stilstaan bij een doelgroep die er niet zou moeten zijn. Want, wonen, een dak boven je hoofd, is immers een grondrecht (art.22 Grondwet). De overheid heeft hierin een grote verantwoordelijkheid. De toenemende armoede in Nederland, mede als gevolg van stijgende prijzen voor levensonderhoud, heeft mogelijk ook gevolgen op het aantal dak- en thuislozen. Om die reden stelt PvdA samen met ChristenUnie de volgende vragen aan het college.

1. Bent u op de hoogte van Wereld Daklozen Dag? Zo ja, schenkt de gemeente hier nog speciale aandacht aan?

2. Heeft het college zicht op de huidige cijfers van mensen die dakloos zijn? Zo ja, wat zijn deze cijfers? Hoe zijn deze cijfers t.a.v. landelijke cijfers?

3. Klopt het dat, als mogelijk gevolg van de groeiende armoede, deze groep in Apeldoorn groeiende is?

4. Ook tussen daklozen is sprake van diversiteit in situatie en problematiek. Denk bv. aan jongeren, gezinnen, mensen met psychiatrische/verslavingsproblematiek, etc. Is er in Apeldoorn voldoende geschikte opvang beschikbaar voor alle mensen zonder dak, ongeacht hun problematiek?

5. Er heeft ons een signaal bereikt dat er onvoldoende dagopvang is voor bepaalde groepen. Kortom, sommige groepen hebben overdag geen plek om te verblijven. Klopt het dat er een gebrek is aan dagopvang? Zo ja, is het college nog voornemens te acteren ten aanzien van
deze maatschappelijke problematiek? Zo ja, in welke zin?

6. Voor daklozen is het belangrijk een postadres te hebben.
a. Kan het college aangeven hoe het verstrekken van postadressen nu in zijn werk gaat?
Ervaart het college hierbij nog problemen? Zo ja, welke?
b. Kan het college aangeven of daklozen bij het verkrijgen van een postadres via de gemeente problemen ervaren? Zo ja, welke?

7. Tot slot, hoe staat Apeldoorn t.a.v. de landelijk aanpak dakloosheid? Zie: https://www.iedereenondereendak.nl/

Wij zien de antwoorden met veel belangstelling tegemoet en houden u op de hoogte van de beantwoording.

Update 10 november 2022, de antwoorden op de vragen zijn binnen. In de antwoorden kunt u o.a lezen dat het aantal dak- en thuislozen volgens de betrokken organisaties niet is toegenomen. Echter, er zijn veel zogenaamde ‘bankslapers’, mensen die tijdelijk ergens logeren omdat ze geen eigen huis hebben. De gemeente meent dat deze groep groeiende is, maar heeft daar geen harde cijfers/bewijzen over. Er zijn voldoende opvangplekken bij Omnizorg en er zijn zelfs extra bedden bij het Leger des Heils aan de Warenargaarde. Buiten slapen hoeft dus niet en ook overdag zijn er voldoende verblijfsmogelijkheden. We zullen alert blijven op de signalen die we krijgen omtrent bijvoorbeeld bankslapers en de behoefte aan tijdelijke (nood)opvang.

Rik Doljé

Mijn naam is Rik Doljé en samen met mijn vrouw Monique woon ik in het centrum van Apeldoorn. Als geboren Limburger heeft de liefde me rond mijn 18e naar Apeldoorn doen laten verhuizen. Na het afronden van mijn opleiding als HBO verpleegkundige heb ik enkele jaren met verschillende doelgroepen, voornamelijk in de psychiatrie, gewerkt. De

Meer over Rik Doljé