Omslag in woningbouw Apeldoorn noodzakelijk

Door Privé: Ties Stam op 11 maart 2019

Ook op locatie sportfondsenbad alleen dure woningen?
Zoals onlangs in De Stentor te lezen stond, zijn er plannen om op de locatie van het sportfondsenbad woningen te bouwen. Het plan is om op deze locatie ook alleen weer (18) dure woningen te bouwen. Als we de woningbouwprojecten van de laatste tijd bekijken, volgt dit de trend die al langer aan de gang is, namelijk alleen de bouw van dure woningen, terwijl de grootste nood is bij de sociale huuren koopwoningen en het middensegment, voor de huishoudens met een modaal inkomen. Het lijkt er echter op dat winstmaximalisatie voor projectontwikkelaars en zoveel mogelijk financieel voordeel voor de gemeente belangrijker is dan voldoen aan de plicht voor zorg voor betaalbare huisvesting voor de inwoners.

Als we kijken naar de afgelopen twee jaar:

• Vlijtsepark (Remeha- en Kwekerijlocatie), onderdeel ontwikkelingsplan Zwitsal; de meerderheid van de raad kiest voor (alleen) 92 dure woningen. Hiervoor worden zelfs sociale- en middensegment woningen uit andere locaties van het Zwitsal-ontwikkelingsplan ‘overgeheveld’ naar het Vlijtsepark, maar dan alleen in het dure segment. Hiermee wordt het aantal sociale en goedkope woningen ‘leeggeplunderd’ t.b.v. dure woningen.
  • Zonnehoeve; Er was een (unaniem aangenomen) voorgenomen kaderwijziging om het mogelijk te maken om in dit project ook rijtjeshuizen te bouwen (overigens van 270.000, dus niet echt goedkope starterswoningen), maar uiteindelijk kiest een meerderheid van de raad ervoor om dit niet door te laten gaan, en uitsluitend dure villa’s toe te staan.
  • Julianalocatie; Hier zijn 90 woningen gepland, waarvan 30 sociale huurwoningen. Klinkt in eerste instantie goed, maar als je kijkt naar de rest van het project buiten die 30 woningen, zijn dit koopwoningen vanaf meer dan 450.000 tot boven de 600.000.

Waar is het middensegment? Voor de huishoudens met een normaal modaal inkomen? Of dit nu goedkope koop- of betaalbare huurwoningen zijn, ze komen niet voor in de plannen. De verpleegkundige, agent of leraar kan het vergeten. Komt niet in aanmerking voor sociale huur door de inkomensgrens, maar er is niets beschikbaar in betaalbare huur- of koopwoningen. Als je door de stad loopt en je ziet bijvoorbeeld de locatie aan het eind van de Bouwelandlaan /Baron Sloetkade en je ziet dat dit twee woontorens worden met appartementen vanaf meer dan 600.000 tot 1 miljoen, dan zakt de moed je in de schoenen.

Maar even wat cijfertjes: Als we kijken naar de zogenaamde ‘harde plancapaciteit’, dus waar al over beslist is en waar ook de raad niets meer aan kan veranderen, dan zien we de volgende aantallen woningen; Goedkoop 505, Midden 487, Duur 893.

Niet echt een verhouding om vrolijk van te worden. Bij wat er al opgeleverd is en wat in aanbouw is, staat de verdeling voor zo’n 3.000 woningen al vast. Over circa 1.000 woningen die wel gepland staan, maar waar de raad nog over moet beslissen en over de nog vrij in te delen 1.500 woningen, moet naar onze mening een afspraak worden gemaakt over de verdeling goedkoop, midden en duur, die recht doet aan de behoefte van onze inwoners.

Binnenkort wordt er in de raad gesproken en beslist over de Woonagenda. Hierin zijn wel intenties opgenomen, maar zijn er geen kaders (aantallen) genoemd. Wij zullen dan ook met amendementen komen om bij de woonagenda dwingende kaders af te spreken met betrekking tot de verdeling sociaal, midden en duur.

Ties Stam
Fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Privé: Ties Stam

Mijn naam is Ties Stam en ik was van 2006 tot 2010 raadslid voor de PvdA en tussen 2010 en 2014 vervanger en fractievertegenwoordiger. Sinds 2014 ben ik weer raadslid en sinds 2018 ook fractievoorzitter. De afgelopen jaren heb ik mij namens de PvdA Apeldoorn o.a. in mogen zetten voor een sociaal minimabeleid en voor