Lastenverlichting nodig omtrent indicatiestelling Wlz voor jeugdigen

8 januari 2022

Op 15 oktober stuurde staatssecretaris Blokhuis een brief naar de Tweede Kamer. Deze brief gaat over de toegang tot de Wet Langdurige Zorg (Wlz) voor jeugdigen met lichamelijke, verstandelijke en/of psychiatrische aandoeningen. Dit betreft jongeren met veelal levenslange en levensbrede problemen, die als ze volwassen zijn zeker onder de Wlz gaan vallen. In het Kamerdebat over onder andere deze brief roept de staatssecretaris gemeenten op om deze jongeren, die overduidelijk meerdere jaren of zelfs levenslang last houden van psychische klachten, een langere indicatie mee te geven. Het doel hiervan is het verminderen van de administratieve en mentale last voor deze inwoners, die al genoeg op hun bordje hebben.

De fracties van ChristenUnie en PvdA vinden dit een belangrijk doel en deden daarom technisch navraag over de indicatieduur in onze gemeente van de zorg voor deze kinderen. We ontvingen onderstaande overzicht van de gemiddelde zorgduur van verschillende SGGZ producten.

Een gemiddelde indicatieduur van 14,3 maanden hoeft niet te betekenen dat er ook een beschikking van 14,3 maanden is afgegeven: een tussentijdse verlenging kan hebben plaatsgevonden. Ook kan er een nieuwe aanvraag voor een beschikking na ruim 14 maanden zijn en voor een deel van de doelgroep nog steeds een onnodige belasting vormen. Ook bij beschikkingen die voor 2 jaar worden afgegeven, kan dat het geval zijn.

We vinden het belangrijk dat de gemeenteraad een duidelijk beeld heeft van de belasting van deze inwoners wat betreft de indicatiestelling. Daarom stellen we de volgende vragen over de volgende onderwerpen:
1. Weet u hoe groot in Apeldoorn de groep is waar het Ministerie onderzoek voor heeft gedaan? De brief aan de staatsecretaris vermeldt een onderzoek dat vaststelde dat het landelijk gaat om 300-800 kinderen.
2. Zijn in het overzicht hierboven ook tussentijds nieuwe beschikkingen afgegeven? Hoe vaak? Worden deze administratief verlengd of moest het kind en/of de ouders opnieuw hun verhaal vertellen?
3. Worden er in Apeldoorn ook beschikkingen voor langer dan een jaar afgegeven? Hoe wordt in Apeldoorn besloten of er voor een kind / jongere een beschikking langer dan een jaar wordt afgegeven?
4. Kunt u een overzicht geven van de duur van de lopende beschikkingen SGGZ Jeugd in Apeldoorn geven?
5. Zijn er nog andere zorgproducten of hulpmiddelen of vervoersvoorzieningen die deze kinderen ontvangen? Hoe wordt hierbij met de indicaties omgegaan? Hoe wordt integraal gekeken of de administratieve last voor hen kan worden beperkt?
6. Vanuit het Ministerie van VWS is ondersteuning voor gemeenten mogelijk om langdurig te beschikken, d.w.z. passend bij de levensloop van de jeugdige. Gaat de gemeente Apeldoorn hier gebruik van maken?

We zouden graag zien dat in Apeldoorn de administratieve lasten en daarmee gepaarde mentale lasten voor deze doelgroep niet groter dan nodig zijn voor wat betreft hun indicatiestelling Wlz.

Update: de antwoorden zijn binnen. We kiezen er nu voor om geen vervolgacties in te zetten, maar houden dit onderwerp scherp in de gaten.

Hanna Riezebos (ChristenUnie) en Chris Schouten (PvdA)