Hulp nodig bij aanvragen postadres dak- en thuislozen

Door Rik Doljé op 9 maart 2023

Woensdag 8 maart jl. waren de fracties van de gemeenteraad uitgenodigd bij Stichting De Herberg , een ontmoetingsplek voor een ieder die behoefte heeft aan gezelligheid, een goed gesprek, kop koffie en/of maaltijd. Na een zeer warm welkom hebben wij – ondergetekenden Rik Dolje van PvdA Apeldoorn en Lilian Haak van WIJApeldoorn – samen met de medewerkers, vrijwilligers en bezoekers gegeten. Daarbij hebben we op een zeer open wijze gesproken met de gebruikers van een briefadres bij de Herberg. Hierdoor kregen we zicht op de problematiek waar men mee te maken heeft. We waren onder de indruk van de gepassioneerdheid waarmee deze mensen, waaronder veel vrijwilligers, er dagelijks zijn voor deze (kwetsbare) groep.

De individuele gesprekken die gevoerd zijn beschouwen we als vertrouwelijk. Wel kunnen we concluderen dat er mogelijk een gat zit in het op de juiste manier informeren van mensen die door omstandigheden dak/thuisloos worden. Als bijvoorbeeld een woningcorporatie iemand uit de woning zet ontneem je niet alleen iemand een plek om te wonen, maar tevens vele andere kansen omdat je zonder huisadres/postadres geen uitkering kunt aanvragen, geen werk kunt doen, niet kunt stemmen, etc. Daarbij spreekt het voor zich dat mensen die in deze situatie zitten veel stress ervaren. Vanuit de wetenschap weten we dat een mens in stress meestal niet de beste keuzes maakt. Als gevolg van zo’n ingrijpende gebeurtenis kunnen problemen zich in een snel tempo opstapelen. Een snelle en integrale aanpak is in een situatie als deze van essentieel belang.

Om die reden hebben we de volgende vragen aan het college van B&W gesteld:
1. Kunt u ons informeren over het aantal mensen dat afgelopen 3 jaren door omstandigheden uit een sociale huurwoning is gezet?
2. Op welke wijze komt deze informatie bij de gemeente? Welke stappen zet de gemeente op zo’n moment om op een snelle en integrale wijze hulp te bieden? Hoe verloopt de samenwerking tussen de woningcorporaties en de gemeente op zo’n moment? Zijn hierbij nog obstakels die de samenwerking bemoeilijken?
3. Zijn er ook mogelijkheden om op soortgelijke wijze vroegtijdig te anticiperen op adresloosheid bij mensen die, om een andere reden (bv. verbeurdverklaring, huurachterstand, echtscheiding, e.d.) dan een uithuiszetting bij een sociale huurwoning, geen postadres hebben? Zijn deze verschillende groepen in beeld?
4. Hoe kunnen we mensen die dit nodig hebben actief informeren over het verkrijgen van een postadres (en mogelijke andere hulpverleningsinstanties)? Op welke manier kan de inzet van ervaringsdeskundigen hieraan bijdragen?

Wij zien uw antwoorden met belangstelling tegemoet.

Raadsleden Rik Dolje (PvdA Apeldoorn) en Lilian Haak (WIJApeldoorn)

Rik Doljé

Mijn naam is Rik Doljé en samen met mijn vrouw Monique woon ik in het centrum van Apeldoorn. Als geboren Limburger heeft de liefde me rond mijn 18e naar Apeldoorn doen laten verhuizen. Na het afronden van mijn opleiding als HBO verpleegkundige heb ik enkele jaren met verschillende doelgroepen, voornamelijk in de psychiatrie, gewerkt. De

Meer over Rik Doljé