Hoogspanningskabels moeten ondergronds in Apeldoorn

Door Martine Berends op 12 april 2021

In de gemeente Apeldoorn is enkele jaren geleden een start gemaakt met de verkabeling en wel in de wijk Apeldoorn Zuid. Hieraan willen wij graag een vervolg geven door de verkabeling ook in andere wijken, lees: risicogebieden, te realiseren. Al jaren onderstrepen wij de urgentie van verkabeling. In 2016 vroeg de PvdA Apeldoorn al aandacht voor dit onderwerp middels een (aangenomen) motie voor het ondergronds leggen van hoogspanningskabels. Tot de dag van vandaag is het nog niet gelukt om de kabels onder de grond te krijgen. Dat is erg jammer.

Provincies en gemeenten hebben namelijk een gedeelde verantwoordelijkheid en een gezamenlijk belang om hoogspanningskabels ondergronds te verkabelen. Wij stellen echter vast dat Gedeputeerde Staten onvoldoende aandacht heeft voor de risico’s van hoogspanningslijnen. Verkabeling draagt bij aan een gezonder en veiliger omgeving in de provincie Gelderland, zo ook in de gemeente Apeldoorn. De rijksoverheid onderschrijft deze visie ook en heeft de gemeente Apeldoorn samen met de gemeenten Arnhem, Ede, Ermelo, Hattem, Lingewaard, Overbetuwe, Wageningen en Zutphen aangewezen als risicogemeenten. Hier is sprake van een groot maatschappelijk vraagstuk dat een oplossing verdient.

Gedeputeerde Staten, in de persoon van de heer Kerris, heeft nota bene in het debat op 8 april jl. over de ruimte en de regels bij de omgevingsvisie uitgesproken dat we moeten gaan kijken door een ‘multifocale bril’. Dit impliceert dat het provinciaal bestuur samen met inwoners en gemeenten gaat zoeken naar oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken.

Wij constateren dat de provincie Gelderland in de Kadernota Midterm Review Coalitieakkoord Samen voor Gelderland 2019-2023 aandacht heeft voor economisch herstel en perspectief en voor de risico’s van klimaatverandering, van verkeer, van Corona en van allerlei vormen van criminaliteit. De risico’s van hoogspanningslijnen missen wij hier. De provincie Gelderland zou verkabeling in de negen aangewezen en hierboven genoemde gemeenten nadrukkelijker een kader moeten bieden. En ook aan de tijdelijke regeling van het Rijk van 80% subsidie; die kans moet de provincie Gelderland nu benutten.

Op 14 april a.s. bespreken de leden van de Provinciale Staten de Kadernota MTR en in dit verband hebben wij tezamen met enkele bezorgde inwoners/wijkraden en (andere) politieke partijen de provincie aangeschreven.

Wij zijn namelijk van mening dat de provincie Gelderland nadrukkelijker:

de risico’s van bovengrondse hoogspanningslijnen in de provincie in beeld zou moeten brengen; alsmede
de mogelijkheden tot verkabeling.

Wij staan daarin niet alleen. Ook de inwoners van de provincies Utrecht en Overijssel hebben laten horen dat het hun grote wens is dat de hoogspanningskabels onder de grond verdwijnen. In de gemeente Apeldoorn is een aantal jaren geleden hiermee ook een start gemaakt. Wij als als belanghebbenden in de gemeente Apeldoorn zouden graag zien dat hieraan een vervolg wordt gegeven.

Naar schatting is voor de verkabeling in de negen aangewezen Gelderse gemeenten ongeveer een bedrag van €10 miljoen gemoeid.  Gedeputeerde Staten willen €200 miljoen extra investeren. Verkabeling zou onderdeel van die investeringen moeten zijn.

Wij hopen dat naar aanleiding van ons appel de provincie Gelderland in gesprek gaat met betreffende gemeenten en de subsidie van 80% van het Rijk gaat benutten. Eén ding is zeker, de provincie bewijst hiermee een grote dienst aan de inwoners van deze gemeenten in het algemeen, en die in de gemeente Apeldoorn in het bijzonder.

In afwachting van een positieve reactie,

Gertie van den Berg Jeths en Marja van den Berg Jeths, bezorgde inwoners Apeldoorn Zuidoost/De Maten

Marcel Jongman, bestuurslid Openbaar Domein, wijkraad Osseveld-Woudhuis

Sunita Biharie, fractievoorzitter SP Apeldoorn