Door Johan Kruithof op 19 december 2014

Drukke tijden in Apeldoorn

Drukke tijden in Apeldoorn. Er gebeurt veel. Veel ten goede, maar soms ook onverwacht dingen die je niet wilt. Een gaslek in Zevenhuizen waarvan ook een verzorgingstehuis het slachtoffer wordt. Meerdere dagen zitten mensen in de kou. Hartverwarmend is het dan om te zien hoe mensen elkaar helpen en bijstaan. Vele vrijwilligers hebben er mede toe bijgedragen dat alles relatief goed is afgelopen. Op het moment dat ik dit schrijf heeft iedereen weer gas. Fijn.

De afgelopen weken heeft de gemeenteraad op het terrein van Werk en Inkomen een paar belangrijke beslissingen genomen. Er is een sociaal vangnet vastgesteld. Een vangnet op basis waarvan mensen met de laagste inkomens, vaak mensen met een bijstandsuitkering, wat extra financiële ondersteuning kunnen krijgen. Het was niet gemakkelijk dat vangnet te maken. Er is vanaf 1 januari a.s. een hele nieuwe situatie ontstaan. Veel nieuwe regels die ons vanuit den Haag worden voorgeschreven. Opheffing van de landelijke regelingen voor tegemoetkoming van ziektekosten voor chronisch zieken en gehandicapten. Nieuw armoedegeld vanuit den Haag. Kortom, het hele minimabeleid (dat we nu dus sociaal vangnet noemen) moest op de schop.

Op de gemeentelijke website kan iedereen terecht die meer van het sociaal vangnet zelf wil weten. De gemeente Apeldoorn geeft de komende jaren meer dan 7 miljoen euro per jaar uit voor het sociaal vangnet. Maar nog steeds is het spannend of se komende maanden de beschikbare middelen ook bij de mensen terecht komt die het echt nodig hebben. Als wethouder ben ik trots op wat we met elkaar hebben bereikt. Denk aan de motie. Raadsbrief aangenomen, van onze Ties Stam om juist voor kinderen nog wat extra’s te doen via het onderwijs. Al met al mag de PvdA tevreden terugkijken op de totstandkoming van het sociaal vangnet. Extra mooi is het te weten dat ons PvdA ombudsteam de komende maanden nauwgezet gaat volgen hoe het gaat met het sociaal vangnet. Zo zijn we als afdeling op allerlei fronten actief op dit belangrijke onderwerp!

Ook de Kadernota participatiewet is bijna rond. 18 december gaat naar verwachting de gemeenteraad die Kadernota vaststellen. Daarin worden een aantal zaken geregeld met het oog op de komst, per 1 januari a.s., van de Participatiewet. Die wet geeft de gemeente extra taken op het terrein van de sociale werkvoorziening (bij ons geregeld via de Felua) en mensen die na 1 januari onder de Wajong zouden vallen. Een nieuwe doelgroep en een nieuwe taak voor de gemeente. Ook als het om deze Kadernota gaat ben ik trots en tevreden dat we dat in Apeldoorn op deze manier kunnen doen. De tijdelijke contracten van SW medewerkers bij de Felua hebben we kunnen omzetten in vaste contracten. We hebben afgesproken dat het beschutte werken beschikbaar blijft voor een groep mensen die daarop is aangewezen. Ook dat blijft de Felua doen. En we gaan stevig aan de slag om zo veel mogelijk mensen zonder werk een direct actief programma te bieden. Behoorlijk ambitieus, maar tegelijkertijd een dure plicht. Zeker voor ons als sociaal democraten!

In mijn onderwijsportefeuille zijn we gestart met een lokaal educatief overleg (een LEA zoals dat heet) ter vervanging van een al jaren lopend groot overleg. In een LEA overleggen gemeente, de kinderopvang en schoolbesturen met elkaar op een meer verplichtende manier! Belangrijke onderwerpen zijn de ontwikkeling van het passend onderwijs en nieuwe verbindingen tussen kinderopvang en onderwijs (zogenaamde integrale kindcentra of IKC’s). Ook onderwijs is voor ons als sociaal democratie een prioriteit. Groei en ontwikkeling van individuen en daarmee van de samenleving begint bij onderwijs!

Zoals ik in een vorig artikel schreef, besturen is niet voor bange partijen en niet voor bange mensen. We dragen verantwoordelijkheid juist ook in deze tijd. Om, samen met burgers, instellingen, ondernemers, Apeldoorn een nog betere en mooiere gemeente te maken en op te komen voor hen die, al dan niet tijdelijk, minder mee kunnen komen.

Johan Kruithof
Wethouder van de gemeente Apeldoorn namens de PvdA

Johan Kruithof

Johan Kruithof is al jaren actief binnen de PvdA. Allereerst als bestuurslid van de afdeling Apeldoorn en vervolgens in de periode 2002 – 2012 als raadslid. Vanaf 2006 was hij vice-voorzitter van de gemeenteraadsfractie en in de periode 2012-2018 wethouder. Tot deze tijd was hij – naast zijn politieke activeiten – mede-eigenaar, bestuurder en senior