Door Redactie op 8 oktober 2015

Diederik Samsom aan het woord

Een economie die kansen geeft aan iedereen. Van laag- tot hoog opgeleid. In de machinefabriek in Emmen bedenken en tekenen universitaire en hbo-ingenieurs de concepten, verdelen de voormannen het werk en lassen en frezen de jongens met een mbo-2 startkwalificatie de constructies. Ouderen leren de jongeren het vak en brengen ze naar een hoger niveau. De jongen met een arbeidshandicap vindt zijn plek in de logistieke afdeling. Het is geen romantiek van de jaren 50, maar de realiteit van de 21ste eeuw. We hebben er veel meer van nodig. En we zijn er goed in.

De maakindustrie groeide de afgelopen jaren flink, en groeide harder dan elders in Europa. Vooral op het gebied van machinebouw, transportmiddelen, maar ook op duurzame energie liggen grote kansen. Nederland moet het vakmanschap en haar maakindustrie koesteren en uitbouwen. Voor een sterkere economie en een completere arbeidsmarkt, die iedereen een plek en zekerheid biedt en van werk naar werk helpt, zonder het trauma van ontslag. En met focus op lange termijn, niet alleen op winst of economische groei, maar op meerwaarde. Dat is het ondernemerschap waar de sociale markteconomie die Nederland is, die Europa is, uiteindelijk op drijft.

Om die wens waar te maken, om deze bespiegelingen werkelijkheid te laten worden moet we durven kiezen en durven investeren. Kiezen voor een bedrijf als FlowiD bijvoorbeeld. Een bedrijf dat met een nieuw type reactor de chemische industrie op zijn kop kan zetten FlowiD ontwikkelde een veiligere, schonere en nauwkeurigere manier om grondstoffen op ieder gewenste druk en temperatuur met elkaar te laten reageren. Nu gebeurt dat nog in lompe grote ketels die veel meer energie kosten. Ze zijn klaar voor de sprong. Een fabriek waarin die reactoren gebouwd worden. Met nieuwe werkgelegenheid. Van professor tot lasser. In Nederland is genoeg geld maar niemand durft het aan, terwijl men vanuit het buitenland wel geld op tafel durft te leggen. Straks zijn we niet alleen de kennis, maar ook de banen kwijt.

Dat mag niet gebeuren en dus is er meer nodig. Ik heb daarom bij de Algemene Politieke Beschouwingen in september een pleidooi gehouden voor gerichte investeringen en voor de doorgroei van innovatie. Want ik ben er van overtuigd dat Nederland in 2030 de innovatiedelta van Europa zijn. En wat mij betreft vinden we de spullen niet alleen uit. We maken ze ook nog.

Financiers moeten worden aangezet om in de maakindustrie van de toekomst te investeren, als het moet met hulp van de overheid. De bedrijven moeten de ruimte krijgen en nemen om hun vindingen in Nederland om te zetten in producten. Duurzame energie, elektrisch transport, chemie op basis van biobrandstoffen, offshore energiewinning. We zijn er goed in. We kunnen onze droom waarmaken. Daarvoor wil ik met u strijden.

Diederik Samsom
Fractievoorzitter PvdA Tweede Kamer / Politiek leider PvdA

Redactie

De redactie van de website van de PvdA Apeldoorn. Ik wil contact met de PvdA Apeldoorn Contactinformatie vindt u hier.

Meer over Redactie