Door Johan Kruithof op 28 mei 2014

De PvdA doet mee

We besturen ook de komende vier jaar mee in Apeldoorn. De PvdA is altijd een partij geweest die mede verantwoordelijkheid wil dragen. De afgelopen periodes hebben we altijd mee bestuurd. In de laatste twee jaar mocht ik daarbij, namens de PvdA, deelnemer zijn in het College van Burgemeester en Wethouders. En ook de periode 2014 – 2018 mag ik, namens u, wethouder zijn in Apeldoorn.

Het is belangrijk dat we mee blijven doen. Ook in gewijzigde politieke verhoudingen. Want die zien er anders uit. De afgelopen vier jaar waren we in grootte de derde partij in de stad en de laatste twee jaar in het College zelfs de tweede in grootte. Nu zijn we de vijfde partij in de stad en in het College de vierde in grootte. Maar toch, vier raadszetels is wellicht niet veel, maar voldoende om op een reële basis in het bestuur te kunnen mee doen. Wij willen in Apeldoorn als partij niet langs de kant staan als het even kan. Deze coalitie en dit bestuursakkoord bieden de mogelijkheid, ook vanuit onze positie, voluit het sociaaldemocratische geluid te laten horen.

In het College heb ik een mooie portefeuille. Weliswaar heb ik met spijt afscheid genomen van de sportportefeuille. En ook bij het overdragen van het project Binnenstad hebben we niet staan juichen. Het waren mooie elementen uit mijn vorige portefeuille tenslotte. Maar ik heb er vanzelfsprekend alle vertrouwen in dat Olaf Prinsen (project Binnenstad) en Nathan Stukker (sport) deze mooie portefeuille onderdelen uitstekend zullen behartigen.

Zoals gezegd, ik heb nog steeds een prachtportefeuille, waarvan belangrijke onderdelen ook goed passen bij de PvdA. Denk met name aan Werk en Inkomen (waaronder ook de Felua valt), de Regio (inclusief de regionale arbeidsmarkt), Minimabeleid en Onderwijs. Daarnaast zal ik me gaan richten op Strategie, Regie en Lobby namens de gemeente en op Mobiliteit (verkeer en vervoer). En tenslotte heb ik een tweetal meer intern gerichte portefeuilles, namelijk Personeel en Organisatie en Planning en Control. Mijn projecten zijn Haven Centrum en Kanaaloevers als ook Omnicampus (Het oude Centraal Beheergebouw en omgeving). Die projecten betekenen dat ik me ook met delen van de binnenstad zal blijven bezighouden. En gelukkig ben ik opnieuw gebiedswethouder (wijkwethouder) van Zuidwest (de wijk Zuid en het dorp Ugchelen). Want een mooier stadsdeel bestaat er niet!

Alles overziend een bestuursakkoord en een portefeuille waar niet alleen ik (want het gaat niet om mij) maar onze partij dik tevreden mee kan zijn.

8 mei jl. is het nieuwe College geïnstalleerd. En hoewel het allemaal terugkerende wethouders zijn is het toch ook een nieuwe start. Van zes naar vijf wethouders, deels nieuwe portefeuilles voor die vijf en dus ook extern en intern nieuwe contacten en nieuwe afspraken. Er is veel spirit tussen de vijf coalitiepartijen en een grote gerichtheid op samenwerking. Datzelfde zie ik in het College terug. Kortom we (fractie, ondergetekende, de coalitie) hebben er ongelooflijk veel zin om weer te beginnen.

Laten we het echter ook niet mooier maken dan het is. In de gemeente is nog heel veel te doen. Financieel is het nog broos. En er zijn zorgen over hoe het zal gaan met de grote bewegingen voor de komende twee jaar, namelijk de overkomst vanuit het Rijk van veel nieuwe taken op het gebied van de zorg, de jeugdzorg en de participatiewetgeving.

Ook in mijn eigen portefeuille (met name op de onderdelen Werk en Inkomen, Minimabeleid en Onderwijs) staat veel druk. Er is nog onduidelijkheid over de financiele kaders van de nieuwe participatiewet. En hoe komt de vernieuwde bijstandswet er precies uit te zien? Willen en kunnen we daar lokaal mee uit de voeten? Zijn er voldoende mogelijkheden voor goed en fair minimabeleid? Wat te doen met de krimp die we in het Onderwijs op ons af zien komen? Gaat het ons lukken een regionaal werkbedrijf neer te zetten? Hoe zal het gaan met de Felua? Allemaal vragen waar we de komende periode, en dan bedoel ik echt de eerste anderhalf jaar, een antwoord op moeten gaan vinden.

Besturen is niet voor bange partijen en niet voor bange mensen. We dragen verantwoordelijkheid juist ook in deze tijd. Om, samen met burgers, instellingen, ondernemers, Apeldoorn een nog betere en mooiere gemeente te maken en op te komen voor hen die, al dan niet tijdelijk, minder mee kunnen komen.

Johan Kruithof
Wethouder van de gemeente Apeldoorn namens de PvdA

Johan Kruithof

Johan Kruithof is al jaren actief binnen de PvdA. Allereerst als bestuurslid van de afdeling Apeldoorn en vervolgens in de periode 2002 – 2012 als raadslid. Vanaf 2006 was hij vice-voorzitter van de gemeenteraadsfractie en in de periode 2012-2018 wethouder. Tot deze tijd was hij – naast zijn politieke activeiten – mede-eigenaar, bestuurder en senior