Door Marga Jonkman op 12 november 2016

“Feel Good” moties vallen niet goed …

Donderdag 10 november was de behandeling van de jaarlijkse Meerjarenprogrammabegroting. Naast alle (technische) amendementen en moties die bij de meerjarenbegroting ingediend worden over financiën, asfalt, duurzaamheid en visies heeft de PvdA Apeldoorn ook een paar ‘feel good’ moties ingediend. Het ging om 2 moties.

De ene motie heeft betrekking op de tekst van Art.1 uit de Grondwet, dat symbool staat voor anti-discriminatie, en wij graag een plaats wilden geven in het nieuwe Huis van de Stad (stadhuis). En de andere motie om een regenboogzebrapad in Apeldoorn te realiseren. Beide niet zelf verzonnen maar geïnspireerd door andere grote steden in het land. Een hart onder de riem voor bepaalde groepen in Apeldoorn, dachten wij. Zie voor meer toelichting de tekst van de moties zelf.

Helaas liep het anders. De meerderheid van de gemeenteraad was hier op tegen. De fractie van de PvdA is teleurgesteld. Wij hebben gezien dat als het gaat om dit soort principes, de raad weliswaar erg sociaal, maar behoudend is. Zichzelf verstoppend achter veel woorden, uit het oog verliezend dat er wel degelijk iemand (Esref Öcal) staat die met een motie aandacht vraagt voor bepaalde gevoelens in onze samenleving. Een serieuze zaak.

Dat er iemand (Bas Koers van GroenLinks) met hart en ziel staat te verkondigen hoe het is om in deze tijd homo te zijn in dit “vooruitstrevende” land. Een land dat pretendeert tolerant te zijn.

Al hebben deze moties het niet gehaald, wij schudden onze veren en gaan over 14 dagen de rest van de moties behandelen. Zonder chagrijn (daar is die 14 dagen wachttijd dan wel weer goed voor). Je weet namelijk dat als je in de politiek zit niet altijd je gelijk krijgt, maar gewoon door gaat om de stad te besturen. Besturen voor alle kleuren die onze gemeente rijk is.

“Feel good in Apeldoorn”

Marga Jonkman
Fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Marga Jonkman