Door Marga Jonkman op 27 oktober 2016

Algemene Beschouwingen Meerjaren Programma Begroting

Voor ons ligt de nieuwe MPB. De rode draad hiervan is wederom het financieel herstel voorop, met een lentezonnetje in het vooruitzicht. De PvdA is hier erg blij mee.

We kunnen met het steevast sturen op onze strategische doelen weer een zekere mate van trots en zelfbewustzijn uitstralen.

Over de voorstellen, de oplossingen en de problemen
De Kapitaallastenreserve gaat niet door; wij kunnen instemmen met deze keuze van het College om hiermee het financieel herstel te versnellen. En o.a. een bijdrage te leveren aan het achterstallig onderhoud dat wij in de jaren van grootschalige bezuinigingen hebben opgelopen.

Het sociaal domein
Ik maak me inmiddels wat minder zorgen over het sociaal domein, de decentralisaties. Omdat we dat in Apeldoorn best goed doen. Ook wij moeten repareren wat niet goed is gegaan en dat doen we dan ook. De ingezette veranderingen zijn nog lang niet klaar en worden nauwkeurig door de gemeenteraad gevolgd, verbeterd en aangescherpt. Gelukkig hebben we een werkgroep die dat zeer intensief in de gaten houdt. Over de reserve sociaal domein; we staan nog steeds achter de wens om het overschot van 2015 te behouden. Als PvdA willen we deze termijn van 2 jaar nog wel wat oprekken om risico’s te kunnen bekostigen en daarbij ook enigszins ruimte te houden voor transformatie. Dat zal echt geen vetpot zijn, is mijn vermoeden (motie 1).

Duurzaamheid
De ambitie om in 2030 energieneutraal te zijn, deelt de PvdA. Of het lukt hangt o.a. af van de investeringen, de coördinatie van plannen maar ook van projecten als de windmolens ten Zuiden van de A1. Wij zien uit naar de uitvoeringsagenda. We hopen dat weer veel burgers gebruik zullen maken van de subsidies voor isolatie van hun huis en zonne-energie.

Cultuur en sport
We zijn blij met de extra financiële input voor het Apeldoornse cultuur aanbod. De extra injectering voor de fusie van Markant en Gigant, zowel in programma als in stenen, wekt hoge verwachtingen. Wij zijn benieuwd of dat waargemaakt kan worden. Een goede zet is in ieder geval het deze week gepresenteerde GRAS en Graadmeter; initiatieven voor en door jongeren om actief mee te denken over de programmering en de agenda. Wellicht kunnen we hen ook op andere momenten nog eens horen. Het aantrekkelijk maken en houden van de gemeente kan dan ook eens door de ogen van jongeren worden bekeken.

De sportraad zal zich buigen over de voorstellen tot verbetering van de sportinfrastructuur. Een goed voorbeeld is de aanvraag voor de investering van AV 34 in een nieuwe baan. Het staat elke club vrij om in samenwerking met de sportraad met een voorstel te komen. Wij zijn benieuwd of hiervoor een coördinator wordt aangesteld of dat dit door de sportraad zelf wordt opgepakt. Ook is de PvdA benieuwd naar de nadere uitvoering van de sportagenda.

Evenementen en toerisme
Dit jaar hebben we de Giro gehad, volgend jaar serious request. Gewoon super evenementen, te bezoeken voor iedereen; sport en muziekliefhebbers, jong en oud. Wij horen veel positieve reacties uit de stad. De PvdA hoopt dat er een constant hoog niveau aan evenementen kan blijven.

De extra ambities op het terrein van Toerisme juichen we toe. De Veluwe is een prachtig gebied dat we graag delen met iedereen. Mooi voor de werkgelegenheid en ook een mooie gelegenheid voor ondernemers om samen de schouders eronder te zetten. Een enorme impuls aan het toerisme is ook de wens “Apeldoorn fietsstad” te zijn. Zeker met de komst van de elektrische fiets (al een aantal jaren), zal het up to date houden van ons fietspadennetwerk erg belangrijk zijn.

Verkeer
De wegen en het parkeren houdt ons jaar in jaar uit bezig. De PvdA is blij dat de gemeente op een aantal punten zijn tanden daarin zet en zaken oplost. Ook al kun je het niet iedereen naar het zin maken. Ik heb het dan bijv. over de verbinding Zevenhuizen-Zuidbroek maar ook over de parkeersituatie in de wijk Berg en Bos. Wij omarmen de inspanningen van het College om zo spoedig mogelijk, zoveel mogelijk schone bussen te laten rijden. Dit mede in het licht van de fijn stofproblematiek in de binnenstad.

Binnenstad
De binnenstad ziet er echt 100% beter uit dan 10 jaar geleden. Ik vraag het college met nadruk om ook vaart te zetten achter het verbeteren van de situatie in de Beekstraat en Marktstraat. Over het Marktplein praten we volgens mij over 10 jaar nog. Plannen genoeg (de werkgroep binnenstad heeft mooie plannen gemaakt), maar wie gaat doorzetten? Dat is de vraag.

Economie
De Cleantech regio plaatst zich steeds beter op de kaart. Wij gaan ervan uit dat deze economische spin off de werkgelegenheid oplevert die we graag willen hebben. Ook het MKB is daarbij een belangrijke speler. De PvdA zal een motie indienen waarbij ze het college oproept om in 2017 mee te doen aan de verkiezing van MKB-vriendelijkste gemeente van Nederland (motie 2).

Openbare ruimte
De motie groene blaadjes wordt omgezet in een “groenplan”. Daar is de PvdA uiteraard erg blij mee. We zullen voorstellen om ook de gemeentelijke begraafplaatsen daarin op te nemen (motie 3).

De keuze voor revitalisering van de Maten is een goede. Wij zijn zeer benieuwd hoe e.e.a. vorm zal krijgen en nemen aan dat dit in nauwe samenwerking met wijk en buurtraden in de Maten zal gebeuren. We zullen in het kader daarvan een motie opnemen voor het ondergronds brengen van de hoogspanningskabels (motie 4)

Digitalisering
De dienst krijgt het druk met verder gaande digitalisering, waaronder de omgevingswet. Ondanks vele miljoenen in de afgelopen jaren die naar deze post zijn gegaan, is de vooruitgang van dit fenomeen niet te stoppen. En zullen er helaas ook banen sneuvelen. De PvdA hoopt van harte dat deze mensen verder opgeleid en vervolgens opnieuw ingezet gaan worden.

De problemen en uitdagingen: Het hoofd boven water houden
Apeldoorn heeft het zwaar gehad in de afgelopen jaren en komt uit zijn winterslaap. Voor sommigen groepen in de samenleving is het echter nog geen lente. Er zijn hele groepen mensen die voor een laag inkomen werken en maar nauwelijks hun hoofd boven water kunnen houden. De PvdA Apeldoorn wil zich blijvend hard maken voor deze groepen. Wij kunnen daar als gemeente gelukkig ook wat aan doen door o.a. fatsoenlijke tarieven te betalen conform cao. We hebben het dan bijvoorbeeld over aanbestedingen in de zorg en het leerlingenvervoer. De leegstand in winkelgebieden en kantoren is nog niet opgelost, soms mede door ons eigen schuld. Mensen worstelen nog steeds met werkeloosheid, scholen met vroegtijdig schoolverlaters en lang niet iedereen heeft een “betaalbare” woning. De zorg blijven we monitoren.

Er is nog steeds sprake van armoede onder een fiks aantal Apeldoorners. De PvdA is blij met het extra geld wat het kabinet beschikbaar stelt voor kinderen in armoede. Dat zal voor Apeldoorn een behoorlijk bedrag betekenen dat alleen uitgegeven mag worden aan kinderen. Wij willen graag dat de gemeente hier pro-actief mee aan de slag gaat en in samenwerking met organisaties zoals leergeld een plan van aanpak maakt (motie 5). Zie ook de blog “100 miljoen voor kinderen in armoede moet ook in Apeldoorn op de goede plek komen“.

Wij zullen nog 2 andere moties indienen:
1. De PvdA Apeldoorn wil graag een regenboog-zebrapad op een prominente plek in de stad (motie 6).
2. Wij willen graag een mooie plek in het nieuwe huis van de stad voor de tekst van artikel 1 van de grondwet (motie 7).

Marga Jonkman
Fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Marga Jonkman

Mijn naam is Marga Jonkman. Ik ben getrouwd en moeder van 3 inmiddels volwassen kinderen. Naast mijn gezin ben ik in het dagelijks leven kinder- en jeugdpsycholoog in Apeldoorn. Ik ben al bijna 30 jaar lid van de Partij van de Arbeid. Hoe komt iemand bij de PvdA terecht, vraagt u zich misschien af? Ieder