Door Redactie op 3 april 2014

Coalitiegesprekken met vijf partijen

Vijf partijen gaan met elkaar in gesprek om een nieuw college van B en W te vormen. Informateur Paula Donswijk (D66) bracht op 27 maart de nieuwe gemeenteraad op de hoogte van de resultaten van de verkennende gesprekken die zij heeft gevoerd in het kader van een nieuw college van burgemeester en wethouders.

Na 20 maart heeft Paula Donswijk verkennende gesprekken gevoerd met alle 12 lijsttrekkers die in de gemeenteraad zijn gekozen. Ook heeft zij gepraat met de burgemeester en de gemeentesecretaris. Daarbij zijn onder andere aan de orde gekomen de speerpunten voor de komende periode en de mogelijkheden voor het vormen van een coalitie. Een overgrote meerderheid van de fractievoorzitters spraken zich in vertrouwen uit: er moeten vijf wethouders komen. De voortzetting van het huidige college is gewenst. Het zoeken van breed draagvlak en continuïteit wordt door de fracties belangrijk gevonden. Dat betekent dat er geformeerd gaat worden met D66, ChristenUnie, CDA, PvdA en GroenLinks. Leefbaar Apeldoorn valt als beoogd coalitiepartner af.

Formatie

Paula Donswijk gaat nu verder als formateur. Haar streven is om eind april 2014 de formatie af te ronden. Er wordt een bestuursakkoord op hoofdlijnen gemaakt met een financiële paragraaf. Deze paragraaf brengt de huidige en te verwachten financiële positie in kaart. Belangrijke thema’s die in ieder geval tijdens de formatie aan de orde zullen komen, zijn:

• de drie decentralisaties in de zorg: (jeugd)Zorg, WMO en Partcicipatiewet,
  • de strategische doelen van Apeldoorn (comfortabele gezinsstad, toeristische toplandschap, innovatie en veelzijdige economie)
  • duurzaamheid
  • verdere verbetering van de gemeentelijke financiële positie.

Extra aandacht voor financiën

De financiële paragraaf van het bestuursakkoord zal worden gemaakt door een groep van financiële experts van de beoogde coalitiepartijen en enkele financiële gemeenteambtenaren. Raadslid Mark Sandmann wordt voorzitter van deze groep. Als het nieuwe college van B en W is geïnstalleerd, zal de gemeenteraad dit voorjaar richtinggevende uitspraken doen over de financiële paragraaf. Op basis daarvan zal de nieuwe meerjaren programmabegroting door de gemeente worden gemaakt.

Op 17 april zal formateur Paula Donswijk de gemeenteraad opnieuw inlichten over het verloop van de formatie.

Bron: Website Gemeente Apeldoorn

Redactie

De redactie van de website van de PvdA Apeldoorn. Ik wil contact met de PvdA Apeldoorn Contactinformatie vindt u hier.

Meer over Redactie