Door op 12 maart 2015

Blog Marten Ferwerda: Provinciale Staten

Ze hangen er maar wat bij. Net zoals de Waterschappen. Op een dag stemmen voor twee achterhaalde instituten, wel wat veel. Oh, zijn de waterschappen ons oudste democratische instituut? Nou en? Het is 2015. Oh, vormen de provincies met hun Verenigde Nederlanden het begin van onze onafhankelijkheid en de basis van onze staat? Ja en het is nu 2015. Trouwens, die Eerste Kamer die wij nu trapsgewijs kiezen kun je toch ook gevoeglijk schrappen. Wat moet je met een dubbele volksvertegenwoordiging in een tijd waarin alles draait om snelheid en transparantie?

Ooit prbeerden de Fransen rond 1800 onze provincies te ontdoen van hun historische wortels: nieuwe grenzen en nieuwe namen. Lang duurde dat niet. Sindsdien worden er voortdurend pogingen gedaan om onze elf ( oh nee, we hebben er tegenwoordig twaalf, een weeffout, )provincies de nek om te draaien. De laatste was Plassterk maar ook hij sneuvelde. En terecht.

Kijk, die provincies doen goed werk, zoals ook de Waterschappen en de Eerste Kamer. Dat doen ze al eeuwen. Ze zitten niemand in de weg behalve om onverstandige besluiten van andere bestuursorganen te corrigeren.Niets mis mee dus. Als Apeldoorn wat onhandig omspringt met zijn centen houden ze in Arnhem even een oogje in het zeil. Als ze in Arnhem wat geld over hebben voor grote steden profiteert Apeldoorn mee.
In een democratie spreiden we de macht, want macht bederft en absolute macht bederft absoluut. Dat is ook wel eens lastig want het houdt de boel op. Elk voordeel heb se nadeel. Maar zorgvuldigheid gaat boven snelheid. En bovendien: je zal Friesland laten verdwijnen. Alsjeblieft zeg.

Marten Ferwerda