Door Marga Jonkman op 28 april 2014

Bestuursakkoord ‘Door!’ 2014 – 2018

Vrijdag 25 april is het bestuursakkoord ‘Door!’ voor de periode 2014 – 2018 getekend. Het nieuwe college bestaat uit de partijen D66, ChristenUnie, CDA, PvdA en GroenLinks. Namens de PvdA Apeldoorn heeft fractievoorzitter Marga Jonkman, onder voorbehoud van goedkeuring door de leden, haar handtekening gezet. De ledenvergadering van de PvdA Apeldoorn vindt plaats op woensdagavond 7 mei.

Op 8 mei zullen de raadsfracties hun mening geven over het bestuursakkoord en zal het nieuwe college van B en W worden geïnstalleerd tijdens een gemeenteraadsvergadering. Het nieuwe college krijgt vijf wethouders. Olaf Prinsen (D66), Nathan Stukker (CDA), Paul Blokhuis (ChristenUnie), Johan Kruithof (PvdA) en Detlev Cziesso (GroenLinks) zullen worden voorgedragen voor de wethoudersfunctie. Johan Kruithof blijft dus wethouder namens de PvdA met nagenoeg dezelfde portefeuille als de afgelopen periode.

Onze fractievoorzitter Marga Jonkman:
Het was wel even wennen dat we maar 4 zetels hebben gekregen met de gemeenteraadsverkiezingen. Zowel intern was er de vraag; wie valt er buiten en wie zit er in? Maar ook; kunnen we nog meedoen en met wie?

Al snel na de verkiezingen werd duidelijk dat we erbij zaten; met vijf van de zes huidige coalitiepartijen zouden we verder gaan. We hebben hard gewerkt aan een nieuw akkoord. Een aantal thema’s moesten worden aangepakt (o.a. koopzondagen, maatschappelijk vastgoed) en er moest een goede financiële doorrekening komen voor de komende jaren. Johan Kruithof, Ties Stam en ik hebben die klus gedaan namens de PvdA Apeldoorn. Het was een intensief maar ook mooi proces. Ik ben bijzonder blij met de goede samenwerking en de deskundigheid van zowel Paula Donswijk (als formateur) maar ook van Mark Sandman die de financiële werkgroep leidde.

Het was ook zeer illustratief voor de goede sfeer dat we vrijdag 25 april na de ondertekening nog lang met elkaar op een terrasje in de stad hebben gezeten. Blij, maar ook opgelucht dat we de klus geklaard hadden.

Ik ben blij dat we als PvdA, met Johan Kruithof als wethouder de komende jaren weer mee kunnen doen en er mede voor zorgen dat Apeldoorn de sociale stad blijft die het is met als het goed is over 4 jaar veel meer mensen die aan het werk zijn. Wij gaan ervoor!

Het bestuursakkoord en de portefeuilleverdeling

Marga Jonkman

Mijn naam is Marga Jonkman. Ik ben getrouwd en moeder van 3 inmiddels volwassen kinderen. Naast mijn gezin ben ik in het dagelijks leven kinder- en jeugdpsycholoog in Apeldoorn. Ik ben al bijna 30 jaar lid van de Partij van de Arbeid. Hoe komt iemand bij de PvdA terecht, vraagt u zich misschien af? Ieder

Meer over Marga Jonkman