Door Johan Kruithof op 12 september 2013

De aandacht goed verdelen

De verkiezingen naderen. 19 maart 2014 is het zover. Als College van B&W en als wethouder is het van belang je aandacht goed te verdelen. Ten slotte is de eerste taak de stad goed te besturen. Aan de andere kant is het ook belangrijk er voor te zorgen dat er een goed beeld bestaat bij de Apeldoorners van wat de PvdA deed en doet in Apeldoorn.

De afgelopen periode heb ik me met een aantal onderwerpen bezig gehouden. Vanzelfsprekend, en in de eerste plaats, is er veel energie gaan zitten in het ontwikkelen van maatregelen om de instroom van uitkeringsgerechtigden te beperken en de uitstroom van mensen die toch een beroep op de bijstand moeten doen in het verlengde daar van (de werkloosheid stijgt helaas en als gevolg daar van ook het aantal mensen dat een beroep doet op de bijstand). In Apeldoorn. zijn er nu meer dan 3300 uitkeringsgerechtigden. Dat is enorm veel, een aantal om van te schrikken. Ik zie het zelf als een van mijn belangrijkste opgaven om daar wat aan te doen.

Dat proberen we te doen op een aantal manieren. Belangrijk daarbij is in het oog te houden dat deelname in en aan de samenleving voor veel mensen tot uitdrukking komt door het hebben van werk. Het Activerium zet daar dan ook volop op in. Iedereen die een beroep op de bijstand doet wordt aangesproken op zijn kwaliteiten en op zijn motivatie. Vrijblijvend is dat niet.

Met de zogenaamde “Direct Actief” aanpak zetten we de mensen vanaf dag 1 aan het werk met het oog op arbeidsfitheid en arbeidsritme. In dat programma is aller op uitstroom en weer regulier aan het werk gaan gericht. Training, werken met behoud van uitkering, leer werk settings, het maakt er allemaal onderdeel van uit. Het programma wordt door de deelnemers gewaardeerd en leidt bovengemiddeld vaak tot het vinden van werk.

Ook op het terrein van het onderwijs zijn we stappen aan het zetten. De gemeenteraad is in de volle breedte akkoord gegaan met de inrichting van een Lokaal Educatieve Agenda (LEA). Dat houdt in dat we met de schoolbesturen aan de slag gaan om gezamenlijk te werken aan een aantal belangrijke onderwerpen in het onderwijs.

De PvdA heeft onderwijs hoog in het vaandel staan. Organisatie en kwaliteit van ons lokale onderwijs is verschrikkelijk belangrijk. We mogen met zijn allen tevreden zijn met het onderwijsaanbod, en de kwaliteit daar van, in Apeldoorn. Maar er komen nieuwe ontwikkelingen op ons af. De jeugdzorg wordt een taak van de gemeente. Passend Onderwijs wordt een opdracht voor onze gemeente (minder nadruk op speciaal onderwijs buiten het reguliere onderwijs om). In de LEA gaan we daar gezamenlijk aan werken.

In Zuid wordt ondertussen hard gewerkt aan de Toekomstagenda. Voor de zomer is het project “Dromen vangen”afgerond. Er zijn een groot aantal dromen in Zuid gevangen! De komende periode zetten we dat, in samenspraak met betrokkenen (zoals de wijkraad) om in een toekomstagenda. In Zuid wordt ook gestaag verder gewerkt aan het ondergronds brengen van de hoogspanningskabels. Planning is nog steeds maart volgend jaar. Snel daarna kan begonnen worden met de sloop en de nieuwbouw in de Vogelbuurt. Een belangrijke stap. We zoeken daarnaast nog steeds naar middelen om ook de laatste kilometer hoogspanningskabel (tot en met de Rivierenbuurt) ondergronds te brengen. Binnenkort hoop ik daar meer over te kunnen zeggen.

Zorgen maken we ons in het College over de Binnenstadsontwikkeling. Ondernemers hebben het moeilijk, de leegstand is (te) groot. Samen met ondernemers wordt hard gewerkt aan verbeterplannen en een uitvoeringsprogramma. Maar we moeten wel reëel zijn. Veel geld is er momenteel niet. Vandaar ook de zorg!

Wethouder zijn is een prachtige baan en het is een eer om die functie te mogen vervullen en te ervaren dat je iets kunt betekenen voor de mensen in je stad. Maar ik zie dat het soms met hele kleine stappen gaat. En met de maatregelen uit Den Haag wordt het er niet beter op. Al is dat juist ook het signaal om er met verdubbelde energie tegen aan te gaan.

Johan Kruithof
Wethouder

Johan Kruithof

Johan Kruithof is al jaren actief binnen de PvdA. Allereerst als bestuurslid van de afdeling Apeldoorn en vervolgens in de periode 2002 – 2012 als raadslid. Vanaf 2006 was hij vice-voorzitter van de gemeenteraadsfractie en in de periode 2012-2018 wethouder. Tot deze tijd was hij – naast zijn politieke activeiten – mede-eigenaar, bestuurder en senior