Door Marga Jonkman op 6 september 2015

Opvang van vluchtelingen in Apeldoorn deel 2

Vorige week schreef ik een stukje op de website over de opvang van  vluchtelingen in Apeldoorn. Inmiddels zijn de 400 vluchtelingen in de  Americahal gearriveerd. Wat niemand ooit had kunnen vermoeden is dat  het warme welkom van Apeldoorn een mooi voorbeeld was voor hoe het  ook kan als er asielzoekers in een stad komen. Was het voorheen  voornamelijk kommer en kwel. Nu laat Apeldoorn een ander, veel  positiever en vooral menselijker geluid horen. Er werd zelfs een welkomstlied gezongen. Er zijn tekeningen gemaakt door kinderen. Het was zo hartverwarmend om te zien.

IMG_4854 IMG_4851IMG_4856

In onze zoektocht naar een geschikte locatie voor een permanent AZC hebben wij hele andere ervaringen. Het is soms schokkend hoe zo op het oog zeer fatsoenlijke mensen, bot en onbeschoft uit de hoek kunnen komen. Afgelopen donderdag zijn we na een bezoek aan 3 mogelijke locaties voor een AZC geëindigd in de Americahal (tijdens het zingen van het welkomstlied). Komende donderdagen hebben we een hoorzitting en besprekingen over een definitieve advies aan B&W.

Na de tijdelijke opvang van vluchtelingen en de permanente locatie voor een AZC, moet er nog een derde stap worden gemaakt. Namelijk mogelijk maken dat er een uitstroom komt. Al pratende met de mensen van het COA, blijkt dat de opvang hier stokt. En dat er nu voornamelijk behoefte is aan woningen voor alleenstaanden. Je zou kunnen denken aan studentenwoningen. Omdat er meer mensen woningen nodig hebben, zijn daar nog wel eens irritaties over. Daar moeten we een oplossing voor vinden. Er zijn leegstaande kantoorpanden, die zich uitstekend lenen voor studentenhuisvesting. Hierbij hebben is de medewerking van gemeente, projectontwikkelaars en provincie nodig.
Inmiddels is de afdeling Apeldoorn een actie begonnen. Hierover volgt de komende weken meer.

Marga Jonkman
Fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Marga Jonkman

Mijn naam is Marga Jonkman. Ik ben getrouwd en moeder van 3 inmiddels volwassen kinderen. Naast mijn gezin ben ik in het dagelijks leven kinder- en jeugdpsycholoog in Apeldoorn. Ik ben al bijna 30 jaar lid van de Partij van de Arbeid. Hoe komt iemand bij de PvdA terecht, vraagt u zich misschien af? Ieder