Onderwijs is een zaak van nationale zorg en nationaal belang. Toch kunnen we op gemeentelijk niveau een bijdrage leveren. De PvdA focust daarbij op een paar belangrijke punten.

MBO
Allereerst kijken we naar het middelbaar beroepsonderwijs. Dat vormt tenslotte mede de basis voor het Apeldoornse bedrijfsleven, speciaal in de technische beroepen. Het belang van VMBO en MBO onderwijs mag niet worden onderschat. Versterking van dit onderwijs is nodig. Beroepsgericht onderwijs verdient het de hoogste waardering te krijgen! Daarnaast vinden we versterking en uitbreiding van Hoger Onderwijs van groot belang voor de ontwikkeling van de stad. Hoe meer hoger onderwijs, des te levendiger en leefbaarder de stad.

Basisscholen
Er komt krimp op ons af. Wellicht moeten er basisscholen sluiten. Vooral in de dorpen zal het er om spannen. De PvdA maakt zich sterk voor behoud van
basisonderwijs in de dorpen. Extra aandacht en inzet is nodig op het terrein van het Passend Onderwijs. Juist voor kwetsbare kinderen is extra zorg en begeleiding nodig. Wat we nu merken is dat niet altijd de goede begeleiding wordt geboden. We willen als PvdA, ook lokaal, middelen vrijmaken voor versterking van expertise, voorzieningen en begeleiding van kwetsbare kinderen in het onderwijs.

Verbinding
Tenslotte willen we extra inzetten op de verbinding tussen jeugdzorg en passend onderwijs (de gedeeltelijke afbouw van het speciaal onderwijs en het belang voor kinderen die extra aandacht nodig hebben). Passend onderwijs moet ook echt passend zijn voor iedereen. Dat blijkt nu niet voldoende het geval. De PvdA wil nagaan of er meer doorzettingsmacht kan worden belegd bij de leerplichtambtenaren.

Het volledige verkiezingsprogramma en alle standpunten

Het volledige verkiezingsprogramma vindt u hier digitaal.

Word lid van de PvdA!

Samen kunnen we onze idealen waarmaken.
Doe mee en word lid!