Stadslandbouw en vergroening
We gaan initiatieven voor stadslandbouw en vergroening van buurten en wijken ontplooien. De Stadsakkers in Zuidbroek vormen een inspiratiebron voor ons. Vergelijkbare initiatieven gaan we ontplooien in Zuid en op de Beekbergse Broek. Speciale aandacht voor vergroening van de binnenstad.

Opwekken duurzame energie
De PvdA wil meer duurzame energie laten op wekken in Apeldoorn. Dit kan door zonnepanelen op meer daken van grote gebouwen, meer windenergie gaat en een inzet op gasloos bouwen. Inkoop van duurzame energie is ook mogelijk.

Cleantech Regio
Apeldoorn is onderdeel van de Cleantech Regio en wil in 2030 energieneutraal zijn. Duurzaam en energieneutraal produceren met zo min mogelijk afval: dat levert betere prestaties en hogere productiviteit op. Dat is goed voor het milieu ?n voor onze economie. Economische en ecologische ambities gaan in onze regio hand in hand.

Revolving fund
De PvdA wil een zogenaamd ?revolving fund? instellen met een substantieel bedrag van 20 miljoen. Een revolving fund is een fonds waaruit burgers en bedrijven kunnen lenen. Een dergelijk fonds is al in de maak in Apeldoorn, maar de PvdA wil nog een stap verder gaan. Wij willen juist ook vele kleinschalige initiatieven mogelijk maken vanuit dit fonds.

Naar een circulaire economie
Onze economie moet toekomstbestendig en duurzaam. Een circulaire economie is gericht op het optimaal inzetten en hergebruiken van grondstoffen in de verschillende schakels van de productieketen: van de winning van grondstoffen tot consumptie. Schaarste aan grondstoffen ontstaat door een groeiende bevolking en toenemende welvaart in de wereld. Dit levert echter ook nieuwe kansen voor bedrijven.

Het volledige verkiezingsprogramma en alle standpunten

Het volledige verkiezingsprogramma vindt u hier digitaal.