Een lokale democratie waar burgers actief aan kunnen en willen deelnemen

Democratie is werken, elke dag

Vertrouwen van onze inwoners
Politiek begint met luisteren naar je inwoners, verantwoordelijkheid nemen en zaken voor elkaar krijgen. In dit licht is de PvdA positief gestemd over de nieuwe mogelijkheden voor burgerparticipatie. Democratie is luisteren en doen. Ook lokaal. Het voortdurend werken aan het vertrouwen tussen onze inwoners en het gemeentebestuur. We gaan voor een zogenaamde participatieverordening waarin helder wordt vastgelegd wanneer de gemeente waarover met de burgers in
gesprek gaat en wat ze met de inbreng van burgers gaat doen. We zoeken ook naar nieuwe vormen van burgerparticipatie om ook de stem van de stille burger te vernemen. Tweedeling door participatie willen we voorkomen.

In de samenspraak tussen gemeenteraad en college van B&W blijft de PvdA zich constructief – kritisch opstellen. Door de jaren heen is gebleken dat de PvdA met deze opstelling resultaten heeft geboekt ten dienste van de inwoners van Apeldoorn. De afgelopen vier jaar maakte de PvdA geen deel uit van het college. Vanuit de oppositie hebben wij onze constructief-kritische houding voortgezet. Middels moties en amendementen en een initiatiefvoorstel hebben wij het beleid voor onze inwoners trachten te verbeteren.

Basisvaardigheden
Willen we dat onze inwoners actief meedoen dan zal onze gemeente structureel moeten inzetten op het voorkomen dan wel bestrijden van laaggeletterdheid of nog breder het bevorderen van de basisvaardigheden van onze inwoners, zoals: lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Er moet een laagdrempelig maar hoogwaardig aanbod gratis beschikbaar zijn voor iedereen. Samen met scholen, de bibliotheek, werkgevers, Stichting Lezen en Schrijven
moeten we de doelgroep beter in beeld krijgen en ondersteunen. Ook
in gemeentelijke communicatie naar onze inwoners moet voor deze
problematiek aandacht zijn. Een ‘formulierenbrigade’ kan voor mensen die brieven van de gemeente niet begrijpen een uitkomst zijn.

Een Apeldoorn voor iedereen
De grote veranderingen in onze samenleving vragen om oplossingen
waaraan de PvdA kan en wil bijdragen. Oplossingen zijn niet altijd
gemakkelijk te vinden. Maar wij geloven dat de rol van de overheid
daarbij onontbeerlijk is, een overheid die kijkt naar mogelijkheden en
niet alleen naar wat niet kan. Een overheid die zoekt naar kansen en
meedenkt.

Een overheid die zijn burgers serieus neemt en beschermt, die kwetsbaren ondersteunt, mensen de ruimte biedt om  verantwoordelijkheid te dragen. Een overheid die moreel gezag heeft
en dat morele gezag ook wil inzetten ten bate van zijn burgers en
daarover in openheid verantwoording aflegt. Een overheid die van ons
allemaal is. Daaraan wil, kan, nee moet de PvdA, vanuit haar sociaal
democratische traditie, een bijdrage leveren. Samen met andere
politieke partijen, samen met maatschappelijke organisaties. Met u, voor een Apeldoorn voor iedereen.