Door Marga Jonkman op 11 april 2015

Zorgen om wonen; prestatieafpraken tussen de gemeente en de woningcorporaties

Afgelopen week zijn Ilse de Graaf en ik druk bezig geweest met de woningcorporaties en de prestatieafspraken met de gemeente. In de prestatie afspraken draait het om beschikbaarheid en betaalbaarheid van woningen. Maar ook leefbaarheid en duurzaamheid spelen een belangrijke rol. De samenwerking tussen de corporaties en de gemeente wordt hierin beschreven.

Naar aanleiding daarvan hebben we onze zorgen geuit over een aantal zaken:

1. Leefbaarheid en draagkracht in de wijken. Een grote zorg is dat er steeds meer mensen met een speciale zorgvraag in de wijk komen te wonen. Het is mooi als zij een goede plek hebben in een wijk waar men nog een beetje naar elkaar omkijkt. In de meeste gevallen gaat dat ook zo. Maar in een aantal gevallen is de wijk overbelast met bewoners die overlast veroorzaken. Let wel: er is een groot verschil binnen deze doelgroep. Licht verstandelijk beperkten zijn anders dan tienermoeders en weer anders dan ex gedetineerden of psychiatrische patiënten. En binnen deze groepen zijn de verschillen ook groot. We hebben opgeroepen om goed te kijken naar spreiding over de gemeente en naar de draagkracht in de wijk. En buurten waar nu al problemen zijn te ontlasten.

2. Hoge huren. Al moet deel 2 van de vergadering nog plaatsvinden. Toch wil ik wel wat zeggen over de huren. Een grote ergernis van de PvdA is dat huren buitensporig worden verhoogd onder het mom van het kunnen bekostigen van de verhuurdersheffing. Als je dit plaatje bekijkt, dan halen landelijk de corporaties nog heel veel meer binnen aan huurverhogingen, los van de verhuurdersheffing. Wij hopen dat onze Apeldoornse corporaties wel hun sociale gezicht laten zien. Onze oproep is dan ook om zorgvuldig om te gaan met bijv. liberalisering van huren (huur boven de huurtoeslaggrens verhogen en zodoende onttrekken aan de sociale huur voorraad) en dit mondjesmaat toe te passen. Bij huurverhogingen als gevolg van het verhogen van de energielabel en groot onderhoud moet men naar draagkracht kijken. Sprengeland wonen heeft hier afgelopen week goed naar geluisterd. Het is dankzij een actieve huurdersvereniging dat dit gelukt is.

3. En in aansluiting op dat laatste: zorg dat de huurdersverenigingen ook een plekje krijgen in het overleg tussen gemeente en corporaties. In de nieuwe woningwet (de Novelle) die in juli 2015 in werking treedt krijgen de huurdersverenigingen meer zeggenschap.

4. En tot slot: zorg dat woningen onderhouden worden, ook al kan dat niet samengaan met een verbetering op het gebied van duurzaamheid. Eigenlijk ga ik ervan uit dat dit gebeurt, maar de signalen vanuit sommige dorpen en wijken wijzen hier niet altijd op.

Ilse en ik zijn bezig met gesprekken met corporaties en huurdersverenigingen. Mocht u wat willen weten of informatie voor ons hebben, dan weet u ons te vinden.

Wordt vervolgd.

Marga Jonkman
Fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

Marga Jonkman